social selling cursus verkopen

Zo zet je social selling in om je online training te verkopen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Verkopen aan de massa is lastiger dan verkopen aan slechts één mens. Om er echt zeker van te zijn dat je iemands vertrouwen wint, zou je eigenlijk een-op-een in gesprek moeten gaan. Lastig. Waar vind je die potentieel geïnteresseerden? Ze lopen vast niet aan je huis voorbij.

Maar met social media wordt dat een stuk eenvoudiger. Plotseling zitten al die mensen die geïnteresseerd zijn in dezelfde app, maken ze daarbinnen deel uit van dezelfde groepen. Plotseling wordt het makkelijk om met die mensen in gesprek te gaan. En dat is waar social selling over gaat.

Wat is social selling?

Laat je niet foppen door het ‘’selling’’ in social selling. Wat voorop staat, letterlijk en figuurlijk, is het sociale aspect ervan. Het draait om relaties bouwen via social media. Social selling is dus het opbouwen van relaties als onderdeel van sales. Het is simpelweg makkelijker verkopen aan mensen die je kennen en vertrouwen. We noemden het niet voor niks als een van de must-have skills voor instructeurs.

Het is dus gerichter en gaat om twee-richtingverkeer. Jij deelt niet alleen maar content, maar gaat ook in gesprek. Klinkt als veel werk? Valt wel mee. En de voordelen zijn bovendien niet mis.

4 voordelen van social selling

  • Je zorgt voor een kortere sales cycle: je bouwt simpelweg sneller vertrouwen op
  • Het is een manier van reputatiemanagement. Twee vliegen in een klap.
  • Het is waarschijnlijker dat cursisten bij je terugkomen, omdat ze een band met je hebben opgebouwd. 
  • Je hebt direct een kans om je openbaar te profileren als expert in je vak. Perfect voor personal branding.

Social selling is geen trucje

Maar je hoeft er ook geen uitgebreide cursussen of opleidingen. Met templates en standaard berichten kom je niet ver: hier prikken mensen zo doorheen. Het draait echt om persoonlijke aandacht en inspringen op het juiste moment.  

Zo zet je social selling in om je cursussen te verkopen

Zit je al op social media? Dan ben je goed op weg. Nu is het zaak om niet alleen tijd te besteden aan het maken en verspreiden van content, maar ook om de platforms te gebruiken om te reageren op andermans content. Ga de interactie aan! 

Dit kan door discussies op LinkedIn, door advies te geven, of andermans content te delen. Maar ook door bijvoorbeeld te netwerken in apps als Clubhouse. Kies een socialmediaplatform dat bij jou en je doelgroep past, en kijk hoe je daar echt de verbinding op kunt aangaan – zonder direct te willen converteren.

Meer tips nodig om je cursus te promoten? Check alle blogs over het groeien van je cursus!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO