Is Clubhouse het nieuwe platform waarop jij zou moeten promoten?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Wie de afgelopen weken nog op LinkedIn gekeken heeft, heeft vast berichten voorbij zien komen over ‘Clubhouse links’. Connecties die ‘nog een invite over hebben’. Waar hebben ze het in godsnaam over?

Een nieuw social media platform. Ja, als je denkt dat je alles wel gehad hebt, komt er nog wat bovenop. Wat is Clubhouse, hoe werkt het en waarom zou je er als ondernemer gebruik van willen maken? Let’s dive in!

Wat is Clubhouse?

Neem alle plaatjes, video’s, tekst, linkjes en zelfs likes en views weg. Wat blijft er over? Geluid. Nog specifieker: voice. Clubhouse is er om te praten en luisteren. 

Clubhouse draait om audio. De gebruikers kunnen ‘Rooms’ aanmaken waar discussies en keynotes o.i.d. kunnen worden gestart – over elk denkbaar onderwerp. 

Gebruikers kunnen op deze manier met elkaar connecten. In die Rooms kunnen vragen worden gesteld. Wie het slim gebruikt, kan het dus inzetten om volop te netwerken met nieuwe mensen – zelfs in deze coronatijd. Niet voor niets dat het platform in een adem genoemd wordt met Twitter, LinkedIn en zelfs Soho House.

Wat voor content vind je op Clubhouse?

Zoals gezegd, het kan over van alles gaan. Het kan luchtig zijn, zoals in je favoriete podcasts. Maar durf ook groter te denken: o.a. Kevin Harrington en Daymond John, twee Sharks van Shark Tank, startten onlangs een pitching room. Daar konden ambitieuze ondernemers hun product of dienst pitchen. En net als in Shark Tank, werden er deals gesloten en advies gegeven. Maar deelnemen aan deze Room was een stuk makkelijker dan in Shark Tank terechtkomen.

Maar er zijn ook experts en ondernemers die vraag-en-antwoord-sessies organiseren in Rooms. Zo kun jij misschien binnenkort je favoriete fotograaf een brandende vraag over fotografie stellen.

Waarom is Clubhouse waardevol voor ondernemers, instructeurs en coaches?

Misschien heb je hierboven al tussen de regels door kunnen lezen waar Clubhouse om draait: waarde toevoegen en connecties aangaan. Op een totaal andere manier dan Instagram of LinkedIn. 

Op Clubhouse kun je niet succesvol worden door likes te verzamelen met trucjes. Men wil naar je luisteren of met je in gesprek, of niet. 

Ga je direct verkopen via Clubhouse? Nee. Niemand zit te wachten op een letterlijk verkooppraatje in de app: mensen willen waarde. Waardevolle informatie, levendige discussies. Clubhouse kan daarmee een belangrijk onderdeel van je contentstrategie worden. Je bouwt er autoriteit op, profileert je als expert. En dan zijn er nog deze redenen:

1. De kwaliteit en waarde van de gebruikers is hoog

Dat komt doordat je alleen member kan worden wanneer een ander member je uitnodigt. En elk member krijgt maar een beperkt aantal invites. 

2. De content is echt exclusief

Alle Rooms worden na het einde van een sessie volledig gewist. Als je een sessie wilt bijwonen, moet je dat live in real-time doen. 

3. De kwaliteit van de content is hoog

Op dit moment vind je enorm veel sprekers op het platform die normaliter een paar honderd euro vragen voor het bijwonen van een van hun seminars. Ook ondernemer Gary Vaynerchuk host regelmatig Rooms met live Q&A-sessies.

4. Het organisch bereik is hoog

Weet je nog, toen je op een Facebook en Instagram een redelijk bereik kon halen met een post, zonder dat je daar een paar tientjes advertentiebudget achter moest zetten? Op Clubhouse kan het nog. Bovendien is het bereik dat je opbouwt waardevol: men komt niet ‘per ongeluk’ in je Room terecht, terwijl men wel toevalligerwijze langs je Instagramposts kan scrollen.

5. Het is de perfecte plek om te luisteren

Waar zijn geïnteresseerden in jouw field of expertise naar op zoek? Welke vragen hebben hobbyfotografen vaak, of liefhebbers van kunst? In de Rooms in Clubhouse kun je hier achter komen: je kunt namelijk ook in gesprek gaan met je luisteraars. Gebruik het dus zeker niet alleen om een monoloog te houden.

Klaar voor Clubhouse?

Merk je dat je met LinkedIn en Instagram niet meer de waarde kunt toevoegen die je wilt geven aan je volgers? Of is het sowieso tijd voor een flinke boost in je social presence? Met Clubhouse loop je zeker voorop – mits je het goed gebruikt. Ga in je netwerk dus op zoek naar een invite en ontdek wat het platform jou te bieden heeft!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO