landingspagina bouwen

Zo bouw je de perfecte landingspagina voor je online cursus

Je hoort mensen steeds minder vaak over complete websites praten, en steeds meer over landingpagina’s bouwen. Lekker makkelijk, denk je misschien. Een simpele one-pager bouwen omdat een website te veel werk is.

Maar een goede landingspagina maken kan net zo lastig, en soms zelfs lastiger, zijn dan een hele website. Landingspagina’s zijn namelijk vrijwel alleen succesvol als ze verkoop binnenhalen – en dat is wat je wilt voor je cursus.

Dus wat is nou het verschil tussen een landingspagina en een website? En hoe bouw je een woest aantrekkelijke landingspagina die je cursus als zoete broodjes over de toonbank doet gaan?

Heb ik een complete website nodig, of een landingspagina?

Het hangt ervan af wat je doelen zijn. Een landingspagina is een enkele pagina gewijd aan een bepaald onderwerp of product die is ontworpen om de aandacht van een bezoeker te trekken en hen aan te moedigen actie te ondernemen. In dit geval: het kopen van een cursus.

Een volledige website bevat doorgaans meerdere pagina’s met verschillende onderwerpen en doeleinden en biedt meer mogelijkheden om bezoekers aan te trekken, leads te creëren en een publiek op te bouwen. Je kunt er meer informatie delen.

Als je van plan bent meerdere producten of diensten aan te bieden, veel inhoud wilt delen of een complete e-commerce of webwinkel bouwt, dan kan het zinvol zijn om een volledige website te maken. Je wilt namelijk geen ellenlange landingspagina, en het moet voor bezoekers overzichtelijk zijn om informatie te vinden.

Ook kun je een landingspagina bouwen als toevoeging op een complete website. Bijvoorbeeld als je een nieuw product probeert te lanceren of een tijdelijke promotie hebt. 

Een landingspagina kan vaak ook sneller en goedkoper worden gemaakt dan een complete website. Perfect als je snel live wilt dus.

Het doel van een landingspagina

Laten we beginnen bij het begin: je bezoekers ‘’landen’’ op je landingspagina, meestal nadat ze op een link hebben geklikt. Dat kan een advertentie zijn, of via social media. 

Het is allereerst van belang dat de landingspagina matcht met wat er rondom die link stond. Het kan dus zomaar zijn dat je uiteindelijk voor verschillende links verschillende landingspagina’s hebt die allemaal focussen op net andere USP’s of zelfs aanbiedingen. 

Want converteren staat voorop bij landingspagina’s, informeren is daar ‘’slechts’’ een onderdeel van. Dat betekent dat de informatie op een landingspagina vaak meer sales-y aanvoelt dat op een complete website. En je hebt een Call to Action nodig!

Wat is de ideale opbouw voor een landingspagina?

Dankzij een geniale LinkedIn post van Emily Kramer is daar nu net wat makkelijker een antwoord op te geven. Al is haar post vooral gericht op SaaS en start-ups, je kunt het ook makkelijk toepassen op het verkopen van een cursus. Laten we kijken naar haar template en waarom dit vaak werkt.

Het probleem dat Emily omschrijft is dat men vaak op een website komt en na even lezen nog steeds niet veel wijzer is. Met haar template geeft ze je richting aan welke informatie bezoekers zoeken, en in welke volgorde je dat goed kunt presenteren.

1. Begin met bouwstenen voor je copy.

Daarin beantwoord je de meest basic vragen:

  • Welk probleem los je op?
  • Wat is je product?
  • Voor wie is het?

2. Voeg jouw unieke waarde toe

Nu de basis staat, kun je de extra’s toevoegen. Zie het als een chocoladecake: naturel helemaal prima, maar nog beter met snoepjes erin. Deze ingrediënten kun je toevoegen:

  • Voordelen: waarde of uitkomst voor de mensen die je cursus volgen. 
  • Use cases: laat interviews of andere UCG zien van cursisten
  • Hoe het werkt: omschrijf in duidelijke stappen wat je in je cursus leert of hoe het is opgebouwd. Dit hoeft geen volledige cursusomschrijving te zijn, maar het moet wel duidelijk zijn wat de hoofdlijnen zijn.

3. Voeg social proof toe

Je copy en landingspagina kunnen nog zo goed zijn, je bezoekers willen vooral horen van andere cursisten. Voeg daarom rijkelijk reviews toe! Hier lees je hoe je social proof verzamelt.

Haar laatste tips?

  • Zorg voor een sterke en duidelijke Call to Action
  • Laat je cursus ook zien! Een preview kan veel vragen beantwoorden
  • Lees je landingspagina hardop voor. Zo hoor je of alles erin zit en of het natuurlijk klinkt.

Hulp nodig bij het maken van je landingspagina?

Daar is onze opstartservice voor! Wij nemen het lastige werk uit handen zodat jij je kunt focussen op je cursusmateriaal. 

Welke landingspagina’s hebben jou direct overgehaald om een product te kopen?

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Voorkom deze fouten!

Download ons gratis ebook en voorkom de 10 meest gemaakte fouten bij online cursussen.

Download gratis ebook

Ontdek de 10 meest gemaakte fouten bij online cursussen

Krijg meteen toegang tot de laatste replay

Vul je gegevens in

Doe mee met het volgende live webinar!

Ontdek alle mogelijkheden van het systeem én stel live jouw vragen.