cursus kies niche

Een onderwerp voor je cursus? Kies een niche

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Misschien sta je al tijden te popelen om een cursus te geven over je favoriete onderwerp. Je raakt er maar niet over uitgepraat en weet er alles van. Maar een snelle zoektocht op Google laat zien: er zijn al heel wat cursussen over dat onderwerp. Zoveel concurrentie. Weg motivatie. 

Nergens voor nodig! Veel beginnende instructeurs denken bij het ontwikkelen van een cursus groot en aan het overkoepelende onderwerp waar ze veel van weten. Toegegeven, een basiscursus marketing, Spaans, fotobewerking of yoga bereikt veel mensen en is heel toegankelijk. Maar als je eruit wil springen, zul je wat dieper moeten graven.

Eerder legden we al uit hoe je het onderwerp van je cursus bepaalt op basis van je doel. In deze blog kijken we verder: waarom loont het zich soms om je juist niet op een grote groep beginners te focussen, maar op een kleinere groep gevorderden? Waarom kan een kleine, superspecifieke cursus je meer opleveren dan een grote, algemene cursus?

Ga voor gevorderden

Er bestaan ontzettend veel cursussen die de beginselen van een taal, techniek, programma of andere hobby of vaardigheid uitleggen. Cursisten die deze volgen, hebben hiervoor een aanvankelijke investering gedaan. In veel gevallen is dat genoeg, maar sommige mensen willen meer, meer, meer! 

Dus wat gebeurt er na die basiscursus? Wat als je je wil specialiseren? Er meer dan een hobby van wil maken, of nog meer wil groeien in je beroep? Een extra cursus van een echte expert helpt ze verdel.

Er is altijd een groep gevorderden die na die eerste tijd- en geldinvestering bereid is om meer te leren, en daar ook meer voor te betalen: ze zijn immers van plan de opgedane kennis vaak en veel te gaan toepassen. Dat kan zowel voor hobby’s gelden als voor zakelijk gebruik.

Is dat dan een grote groep? Nee. Maar van 10 grote vissen kun je net zo goed leven als van 100 kleine visjes. 

Wees specifiek. Heel specifiek

Als je een niche kiest voor je online cursus, profileer je je nog meer als expert in je vakgebied. Wees zo gericht mogelijk, houd het klein en maak het concreet. Zo kunnen mensen nog beter zien wat je cursus hun praktisch gaat opleveren. Een aantal voorbeelden:

  • Photoshopcursus: ga in op het bewerken van portretten of cityscapes.
  • Online marketing: wat kun je specifiek vertellen over affiliate marketing?
  • Italiaans: richt je niet op pizza’s bestellen, maar op zakelijk communiceren.

Het hoeven dus ook niet per se super lange cursussen te zijn. Verschillende kortere modules kunnen minstens net zo waardevol zijn voor je cursisten.

Less is more!

Zit je opeens weer boordevol ideeën? Tijd om te starten met jouw online cursus. Profiteer nu van ons ontwikkelabonnement: daarmee maak je jouw cursus en omgeving al volledig af, voordat je begint met het betalen van de volledige abonnementsprijs. Succes!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis resource

Vind in 5 stappen jouw niche