salesfunnel

Zo bouw je een salesfunnel voor je cursuslancering

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Het moment van lanceren komt steeds dichterbij. Je cursus is (bijna) af en je staat te springen om te beginnen met verkopen. Maar simpelweg je cursuspagina online zetten, zet waarschijnlijk geen zoden aan de dijk. Je wilt een buzz creëren, liefst eentje die converteert. Daarom leggen we je in deze blog uit hoe je stap voor stap je cursus promoot in een salesfunnel. 

Weet wat je aanbiedt

Promoot niet je cursus op zich, maar wat men kan na het doorlopen van de cursus. Focus je op de waarde die je biedt. Dat is niet alleen belangrijk voor je social media en email communicatie, maar ook voor je landingspagina. Een commerciële twist eraan geven is niet vertellen hoeveel functionaliteiten je gaat doorlopen met je cursisten, maar succesverhalen vertellen van iemand die deze skills beheerst. 

Creëer urgentie

Waarom zou iemand vandaag je cursus kopen, als het ook morgen kan? Maak duidelijk dat wie nu koopt, extra voordelen daaruit haalt. Eventueel door een korting te geven, maar bijvoorbeeld ook door een gratis een-op-een-sessie voor de eerste vijftig deelnemers aan te bieden. 

En nu: tijd om een funnel te bouwen!

Begin niet lukraak met posten op social media of nieuwsbrieven versturen enkele weken voor de lancering. Je wilt mensen namelijk niet alleen bewust maken van het feit dat er iets nieuws aan zit te komen, je wilt ze daadwerkelijk aansporen tot actie. En dat punt van bewustwording tot aankoop of actie, dat zit in een sales funnel. Daar wil je je potentiële cursisten doorheen loodsen. Hoe ga je te werk? 

Stap 1: Duik in je doelgroep

Voordat je je funnel vorm kunt geven, moet je weten op wie hij gericht is. Onderzoek daarom het volgende:

  • Wie is je ideale cursist?
  • Waar kun je je ideale cursist vinden en bereiken?
  • Wat zijn de pijnpunten en ambities van je ideale cursist?
  • Welk resultaat wil je ideale cursist bereiken?

Een goede tool die je hierbij kan helpen, is de Buyers Persona. Hier zijn talloze formats voor, allemaal met dezelfde gedachte: jouw klant in kaart brengen als mens, niet alleen als consument. 

Stap 2: Maak een gratis weggever

Zie het als een warmmakertje, dat plakje worst bij de slager of die blokjes kaas in de supermarkt. Je wilt dat je doelgroep denkt: “Dat smaakt naar meer!”.

De rol van een weggever in een funnel is niet alleen de interesse wekken van je doelgroep, maar ook hun e-mailadres verzamelen. In ruil voor een e-book, whitepaper, video of zelfs een call krijg jij hun emailadres, waarna je ze in de salesfunnel kunt stoppen.

Je weggever moet wel waardevol genoeg zijn. Niet alleen om emailadressen voor te mogen vragen, maar ook om je doelgroep geïnteresseerd te krijgen in meer van jouw content. 

Stap 3: Creëer de nodige websitepagina’s en content

Je gaat een aantal pagina’s nodig hebben voor je salesfunnel. 

De opt-in pagina: hier kunnen mensen zich inschrijven om de weggever te ontvangen 

Bedanktpagina: hier komt iedereen terecht die de weggever claimt. Hier kun je ook meteen linken naar je social media accounts, of proberen op een up- of cross-sell te plaatsen. Deze moet wel relevant en urgent genoeg zijn.

De landingspagina: dit wordt de verkooppagina waar je je uiteindelijke cursus verkoopt. In deze blog vertellen we je meer over het bouwen van een succesvolle landingspagina.

Stap 4: Zet een e-mailreeks op

Nadat iemand je weggever claimt, komen ze in je salesfunnel terecht. Hier heb jij de kans om met goed getimede emails hun aandacht te wekken voor je uiteindelijke cursus. Hoeveel mails je stuurt en wat de content daarvan is, hangt helemaal af van de soort cursus die je gaat verkopen en waar je doelgroep op zit te wachten. 

Zo kun je tips geven, de interactie aangaan of klantverhalen delen, bijvoorbeeld over wat je met deze cursus kunt bereiken. Uiteindelijk moet deze emailreeks wel naar je landingspagina leidden. Maar probeer niet in elke email te verkopen! In deze fase bouw je nog steeds aan waarde.

Stap 5: Groei je lijst

Hoe krijg je mensen zo ver om überhaupt op die weggever-pagina terecht te komen? Je moet natuurlijk wel traffic naar je funnel genereren. Dat kan organisch, met social media, maar vaak helpt het als je een kleine push geeft met ads. Dat kan bijvoorbeeld op Facebook en Instagram, maar ook via good old Google.

Stap 8. Testen, analyseren en optimaliseren

Als je funnel eenmaal staat, ben je niet per se klaar: tenzij blijkt dat je een gouden funnel hebt neergezet die continu nieuwe leads oplevert en converteert. Houd je analytics in de gaten en test hoe je je funnel kunt verbeteren.

Ben je op zoek naar meer tips om je lancering voor te bereiden? In deze blog vind je wat je zoekt!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis ebook

Ontdek de 10 meest gemaakte fouten bij online cursussen