landingspagina voor cursus maken

Zo bouw je een succesvolle landingspagina voor je cursus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Een landingspagina is een plek waar je mensen ‘landen’ nadat ze in een zoekmachine gezocht hebben op een specifieke term of nadat ze op je advertentie hebben geklikt.

Een landingspagina verschilt van bijvoorbeeld een homepage doordat het echt maar om 1 ding gaat: jouw cursus. Een landingspagina hoeft daar niet extra lang om te worden: het is de bedoeling dat je hier alleen alle nodige informatie voor geïnteresseerde cursisten plaatst. 

In die functie van je landingspagina vindt je meteen twee belangrijke aspecten: je pagina moet goed gevonden worden, door middel van sterke zoekmachine optimalisatie. Zijn ze daar eenmaal aangekomen, dan moet hij overtuigend genoeg zijn om te converteren, door de juiste woorden en een design dat ze richting de bestelknop verleidt.

Zorg voor een aangename landing

Hoewel het einddoel van een landingspagina dus sterk verkoopgericht is, hoef je het niet als een advertentie aan te kleden. Dat schrikt vaak af. Onlangs schreven we een handige blog over maar liefst 8 psychologietrucjes die je kunt toepassen in je marketing, en zeker ook op je landingspagina. 

Wat betekent dit voor de webcopy?

Aan de ene kant moet je dus SEO toepassen. Dat bekent dat je een zoekwoordenonderzoek zult moeten doen om erachter te komen met welke woorden mensen bij jouw terecht zullen komen. Met een lijstje van die woorden op je landingspagina ben je er natuurlijk nog lang niet. Je wilt namelijk niet alleen gevonden worden, maar dat men eenmaal op je pagina ook leest en geïnteresseerd is. 

Een tekst vol keywords die niet natuurlijk leest, helpt daar niet bij. Zorg voor een tekst die de boodschap overbrengt, vriendelijk is en je persoonlijkheid vangt. En, come to the point! Dat brengt ons meteen bij het volgende punt.

Een krachtige call to action

Wanneer je bezoekers klaar zijn met het lezen van je copy, wil je niet dat ze glazig glimlachend naar je landingspagina blijven staren. Tijd voor actie! Verwerk op je landingspagina verschillende call to actions. Welke stappen kunnen ze nu nemen, en hoe maak je dat makkelijk voor ze? Ga verder dan een ‘’Koop nu’’ knop: je kunt ook waarde toevoegen en teasen door bijvoorbeeld een e-book of whitepaper toe te voegen aan je pagina. 

Design werkt ook mee

Wanneer men op je landingspagina terecht komt, moet het in een oogopslag duidelijk zijn waar ze hier nou eigenlijk mee te maken hebben. Begin dan ook met de belangrijkste informatie en geef die weer met design dat de copy ondersteunt. Je kunt je natuurlijk helemaal laten gaan met uitgebreide en bewegende beelden, maar je wilt vooral dat ze die CTA kunnen vinden – en er op willen klikken. 

Meer tips nodig om je cursus en e-learning vorm te geven, en te laten groeien? Check al onze blogs boordevol handige tips.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Word lid van de Online Instructeurs Nederland groep. Leer alles over het maken en verkopen van online cursussen en kom in contact met andere online instructeurs.

Download gratis ebook

Ontdek de 10 meest gemaakte fouten bij online cursussen