Hoe bepaal je nu wie de doelgroep van je online cursus is?

Wie is nou echt de doelgroep van je cursus?

Het lijkt soms zo makkelijk: je maakt een cursus voor aanstormende zangers, voor wanna-be designers, voor beginnende marketeers. En hoewel dat klinkt als een doelgroep., is het geen omschrijving die je echt gaat helpen om je cursus en marketing af te stemmen op je doelgroep. 

Wat moet je nou echt over je cursisten weten om van dit avontuur een succes te maken? Welke vragen moet je ze direct stellen, en welke informatie kun je op een andere manier achterhalen? In deze blog geven we je een aantal tips om je doelgroep beter te leren kennen. 

  1. Demografische gegevens zeggen meer dan woonplaats

Misschien denk je dat demografische informatie niet zo interessant is. Wat maakt het nou uit of iemand 25 of 35 is, als ze beiden geïnteresseerd zijn in marketingcursussen?

Nou, iemand van 25 gebruikt social media misschien anders dan iemand van 35. De ene ziet graag memes voorbij komen als promotie, de ander neemt dat niet zo serieus en ziet liever een post op LinkedIn. 

Daarnaast leren deze groepen ook op een andere manier. Dit is iets waar je rekening mee moet houden in bijvoorbeeld de opdrachten die je geeft of tools die je aanreikt. 

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, maar een goed idee hebben van hoe een groep er demografisch uitziet, kan een solide basis leggen voor je cursus. 

  1. Hoe geven ze geld uit?

De een wil marketing leren omdat ze een succesvol familiebedrijf runnen en zelf willen weten hoe marketing werkt, de ander is net ontslagen en hoopt hiermee extra kans op een baan te maken.

Het is belangrijk om erachter te komen hoe je doelgroep je cursus ziet, op het gebied van hoe het in hun uitgaven past. Is het een luxe, voor de leuk? Vallen ze voor kortingen? Of zien ze dit als een investering? Dit kan je helpen om de juiste prijs en positionering te kiezen. 

Pains & Gains

  1. Welke verwachtingen hebben ze van je cursus?

Geef je een cursus natuurfotografie, dan zal de een blij zijn als ze na afloop de camera goed kunnen gebruiken. De ander hoopt ermee in de National Geographic te komen. 

Het is cruciaal dat je begrijpt wat je cursisten precies willen halen uit de cursus. Dit kun je dan namelijk vertalen naar sterke marketingboodschappen. 

  1. Wat is hun drijfveer?

Weet je eigenlijk wel waarom iemand een online cursus over je onderwerp wil volgen? Door erachter te komen wat de motivatie voor je cursisten vandaan komt, kun je gerichter communiceren en met de juiste woorden de juiste snaar raken.

  1. Wat zoeken ze in een online cursus?

Waarom volgen ze de cursus online, en niet in een klaslokaal of school? Door die beweegredenen te leren kennen, kun je de voordelen van je cursus nog beter uitlichten. 

  1. Waar hebben ze moeite mee?

Dit kan op het gebied van je vak zijn, maar ook het volgen van een online cursus in het algemeen. Worden ze snel afgeleid, is taal een probleem of ontbreekt het hen aan structuur? Leer hun valkuilen kennen om ze eroverheen te kunnen tillen. 

Wees streng voor jezelf als je deze vragen beantwoord

Je cursus moet namelijk niet voor zoveel mogelijk mensen zijn, maar voor precies de juiste mensen die je niet hoeft te overtuigen met ellenlange marketing funnels en sales pitches. Door je cursus mega-relevant te maken voor een specifiek groepje mensen, een niche als het ware, maak je hem extra waardevol en exclusief. Zo verdien je er meer aan, en hoef je minder tijd en geld te spenderen aan promotie. 

Artikel uit de categorie:

Picture of Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Op zoek naar jouw niche?

Download onze gratis resource hoe je in 5 stappen jouw niche vindt

Download gratis resource

Vind in 5 stappen jouw niche

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ga in 5 stappen dieper in op je doelgroep

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.