Belangrijkste sociale media voor je cursuswebsite

Met sociale media kan je jezelf natuurlijk in een goed óf een slecht daglicht zetten. Maar er is tegenwoordig één ding dat erger is dan er slecht uitzien. Dat is natuurlijk dat je niet op sociale media zit als bedrijf. Dan sta je in principe al 1-0 achter, voordat je begonnen bent. Heb je als bedrijf of aanbieder van cursussen geen sociale media? Lees dan verder, want we bespreken alles wat je moet weten over de belangrijkste kanalen.

Sociale media speelt een centrale rol in je marketing

Waarom? Omdat tegenwoordig alles deelbaar moet zijn. Mensen willen andere mensen laten zien dat ze hip, cool of up-to-date zijn met de laatste trends. Ook als bedrijf moet je dat doen. Kijk bijvoorbeeld eens hoe bedrijven zoals bol.com, KLM of andere grootmachten op Facebook dat doen. Door in te spelen op actualiteiten lukt het ze om deelbare content te creëren. Hierdoor creëren ze een band met de lezer en deelt de lezer deze vervolgens weer met anderen.

Ook met de content op je website kan je dit doen

Alles wat jij creëert voor je eigen cursussen is in principe deelbaar. Op welke manier je dit doet en waar je dat doet is natuurlijk volledig aan jezelf. Voordat je klakkeloos deelt op sociale media moet je er eerst voor zorgen dat je weet waar je doelgroep te vinden is. Huismoeders zitten waarschijnlijk niet op LinkedIn en CEO’s zitten niet op Instagram. Met de content die je creëert op je website heb je media die je kan delen op sociale media, dus doe dat dan ook. Als mensen je volgen, dan zijn ze ook bereid te lezen wat je creëert.

Sociale media is ook een klantenservicekanaal

Meer dan ooit is sociale media ook een kanaal waarop je in gesprek kan gaan met je klanten. Dit maakt het zowel gemakkelijk als gevaarlijk. Je kan snel reageren op berichten, maar als je een antwoord niet klopt of een lelijke toon heeft, dan zullen meerdere mensen dit zien. Ook kunnen ze dit delen, dus hou daar rekening mee, wanneer je ingaat op vragen of opmerkingen.

De belangrijkste sociale media voor jou

Welke sociale media het belangrijkste is voor jou hangt af van je doelgroep. Je kan bepaalde groepen mensen bijvoorbeeld wél tegenkomen op Facebook, maar vervolgens niet op LinkedIn. Van tevoren is het dus belangrijk om rekening te houden met de plek waar je klanten zitten. Wij maken onderscheid tussen twee soorten klanten, namelijk zakelijke en particuliere klanten.

Zakelijke klanten

De meeste mensen die cursussen maken, richten deze niet op zakelijke klanten. Denk bijvoorbeeld aan cursussen zoals tekenen, schilderen, muziekspelen, etc. Deze cursussen kunnen natuurlijk wel op zakelijke klanten gericht zijn, maar spreken de individu aan en niet het bedrijf. Om zakelijke klanten te bereiken dankzij sociale media heb je een optie, namelijk LinkedIn.

LinkedIn

Dit is het grootste netwerk ter wereld van professionals. LinkedIn heeft zichzelf in de markt gezet als serieuze plek waar kwalitatieve content de boventoon voert. Je kan er verbinden met professionals van allerlei soorten bedrijven en branches. Mocht je dus cursussen of content hebben die gericht zijn op werkenden die nuttige skills of informatie van je nodig hebben, dan is LinkedIn de plek. Dit sociale media netwerk kenmerkt zich doordat er een iets serieuzere toon gevoerd wordt.

Particuliere klanten

Dit zijn klanten die voor zichzelf cursussen volgen en informatie zoeken. Deze mensen doen dat voor zichzelf, dus niet voor een bedrijf. Hier is er een overvloed aan sociale media kanalen waaruit je kan kiezen. Er zijn in totaal vier kanalen die tot de belangrijkste sociale media behoren. Dat zijn Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest.

Twitter

Overal zijn berichten te lezen dat Twitter aan het uitsterven is, maar net als voor elk ander uitstervend ras worden er maatregelen getrokken. Twitter doet er zelf veel aan om mensen te behouden en heeft het platform gebruiksvriendelijker gemaakt dan ooit tevoren. Ook is er nog steeds een enorm grote groep aan mensen die er gebruikt van maakt. Wij raden je aan om in ieder geval een account te hebben, zodat je kan reageren op opmerkingen en vragen. Door middel van nuttige tools kan je content van je website en andere sociale media delen op Twitter. Zo hoef je er niet specifiek iets voor te creëren. Twitter is natuurlijk enorm gericht op tekst, waardoor korte video’s en afbeeldingen snel de aandacht trekken.

Facebook

Naast Twitter is er een ander social media kanaal dat altijd groot is geweest. Dat is natuurlijk Facebook. Facebook leent zich uitstekend voor deelbare content, maar ook voor vragen, video’s en afbeeldingen. Het lijkt erop dat de doelgroep die te vinden is op Facebook ouder wordt. De demografisch gemiddelde leeftijd wordt namelijk hoger. Voor het delen van content is dit goed, want deze mensen zijn eerder betrokken en loyaal richting bedrijven dan jongere gebruikers. Facebook onderscheidt zich door een overvloed aan opties, zoals bewerkingstools, livestreaming en veel meer, maar is in principe een sociale media kanaal gericht op tekst en afbeelding.

Instagram

We stappen even af van de tekst en kijken naar afbeeldingen. Sociale media gericht op afbeeldingen heeft één koning en dat is Instagram. Het kanaal richt zich volledig op visuele media en dat is waarom je als bedrijf op Instagram moet zitten als branding belangrijk voor je is. Op Instagram vind je namelijk veel over mode, lifestyle, sport en andere onderdelen van het “echte” leven van anderen. Heb je cursussen of content over reizen, cultuur, kunst of sport, dan is Instagram een must-have voor je.

Pinterest

Vanaf Facebook en Twitter kan je heel makkelijk linken naar je website. Vanaf Instagram kan dit niet zo makkelijk. Om toch met visuele media de aandacht te trekken en mensen naar je website te krijgen, kan je Pinterest gebruiken. Pinterest is net als Instagram een site geschikt voor afbeeldingen. Op Pinterest heb je eerder dat de media ingedeeld wordt in bepaalde categorieën en dat de gebruiker deze kan volgen. Jou content komt dus tussen vergelijkbare content te staan. Het is dus van belang om deze zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Ga aan de slag met sociale media om jouw cursussen te promoten!

Artikel uit de categorie:

Rick de Bie

Rick de Bie

Rick is ondertussen een jaar werkzaam bij Maatos en heeft al tientallen instructeurs geholpen succesvol een cursus te publiceren! Leren over de belangrijkste onderdelen van marketing? Dan moet je bij Rick zijn. Het delen van kennis is een passie, vooral over onderwerpen waar hij diep op in kan gaan!

Jouw cursus vaker verkopen?

Download onze gratis resource hoe je een landingspagina maakt die overtuigt én krachtig is voor SEO

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ontdek hoe je jouw cursus vaker kunt verkopen

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.