5 creatieve tips om jouw cursus te promoten in 2021

Old ways won’t open new doors. Ook wanneer je cursus ‘best prima’ verkoopt, kan het zijn dat je kansen laat liggen, simpelweg doordat je steeds hetzelfde hebt gedaan. Was jouw goede voornemen voor dit nieuwe jaar om meer cursussen te verkopen? Dan kunnen onderstaande tips je vast verder helpen.

#1 Visie wordt steeds belangrijker

Je cursus is een product, waar er waarschijnlijk nog meer van zijn. Dat weet de consument ook. Dus waar baseert men de keus dan nog op, als ook prijs niet doorslaggevend is? Op je visie, je verhaal: de persoon achter de cursus. Zorg ervoor dat je online qua personal branding een echt merk opbouwt. 

Zet jezelf neer als een autoriteit met de kennis die jouw cursisten zoeken, én met een persoonlijkheid die cursisten aantrekt. Vooral omdat online cursussen grotendeels gebaseerd zijn op video, is het belangrijk dat je je doelgroep echt op de juiste manier aanspreekt. Letterlijk en figuurlijk.

Wat maakt jou anders dan andere instructeurs? Waarom moeten ze van jou Photoshop leren, en niet van die andere expert die evenveel ervaring heeft als jou? Wat is jouw niche, wat is jouw achtergrond, en wat is je visie voor de toekomst? Als je cursisten zich daarin kunnen vinden, schaffen ze die cursus veel sneller aan.

#2 Ontdek nieuwe social media platformen

En dan hebben we het niet per se over apps die recent pas uitgebracht zijn. Maar vooral nieuw voor jou!

Zit je wel op Instagram maar nog niet op TikTok? Zonde! Met een paar kleine aanpassingen past je content op beide kanalen, en ben je dus extra zichtbaar. 

Houd je een blog bij? Overweeg dan eens om die content ook op Medium te plaatsen. Met een paar goede backlinks naar je eigen cursuspagina, boost het in elk geval je SEO.  

#3 En maak optimaal gebruik van de bestaande

Het hebben van een Facebook en Instagram is één ding. Gebruik maken van de e-commerce en marketing technologieën die die platforms aanbieden, is wat anders.

Verkopen via instagram gaat verder dan een #linkinbio. Je kunt ook rechtstreeks producten taggen in je posts. Alles om het je toekomstige cursist nog makkelijker te maken om je cursus aan te schaffen: je wilt dat die buyers journey zo kort mogelijk is, of in elk geval snel wordt doorlopen. 

Maar ook om te promoten zijn er talloze relatief nieuwe opties die nog niet door iedereen gebruikt worden. Een boomerang in je stories zetten? Niet heel origineel meer. 

Heb je al eens een reel opgenomen? Vast niet, en dat is jammer. Wat dit nieuwste snufje technologie van Instagram wint aan terrein bij de kijkers. 

Ook LinkedIn heeft nu stories als optie. Dit soort promotie moet je niet als converterend beschouwen: het gaat vooral ook om zichtbaarheid, om top of mind blijven. En om te laten zien dat je serieus bezig bent met je cursus. Effort pays off!

Onze tip? Volg eens een opfriscursus over de platformen die je misschien al jaren gebruikt, om te ontdekken waar jij kansen laat liggen!

Ook WhatsApp is een social media kanaal, en veel freelancers en instructeurs kunnen hier nog meer uithalen dan die gezellige groepschat met het gezin of de buurt. Hoe handig is het wanneer een potentiële cursist je even snel een appje kan sturen als hij of zij een vraagt heeft over je cursus? Met een WhatsApp Business account zorg je er voor dat privé en werk gescheiden blijft, en jij je cursisten nog beter bedient.

#4 Al eens aan offline reclame gedacht?

Huh, gaan we terug in de tijd? Nee joh. Juist erin mee. Dat je een online cursus verkoopt, betekent niet dat je ook alleen maar online reclame mag maken voor je cursus. 

Wellicht zijn er wat fysieke plaatsen waar jouw doelgroep zich ook vaak begeeft. Waarom zou je daar niet ook reclame maken? Cursussen voor ondernemers in business centra of coworking spaces, een cursus meditatie bij de lokale yogastudio, you name it! Het leuke van dit soort acties, is dat je er ook makkelijk een korting aan kunt koppelen die je op je poster kunt vermelden. Handig!

#5 Maak gebruik van microinfluencers

Influencers zijn er in alle soorten en maten. Vaak denkt men ten onrechte dat het alleen voor grote merken is weggelegd om met de grote namen van YouTube en Instagram samen te werken.

Maar goed nieuws voor jou: veel meer mensen willen influencer zijn of worden dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden. Serieus. Het zijn er echt enorm veel. 

En die hebben natuurlijk niet allemaal honderdduizenden volgers. Sommige influencers zijn nog groeiende, maar sommigen richten zich ook bewust op een kleinere doelgroep en zijn wat meer ‘niche’. Met deze mensen kan het super interessant zijn om een samenwerking op te starten.

Ook iemand die zichzelf niet per se als influencer labelt en presenteert, kan interessant zijn. Zoek op LinkedIn eens naar mensen met een groot netwerk die in jouw cursus geïnteresseerd zouden kunnen zijn, of wiens doelgroep dat zou kunnen zijn. Als je het via hen kan aanbieden, kun je een mooie samenwerking opzetten.

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Jouw cursus vaker verkopen?

Download onze gratis resource hoe je een landingspagina maakt die overtuigt én krachtig is voor SEO

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ontdek hoe je jouw cursus vaker kunt verkopen

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.