nieuwsbrief ideeen

6 Net-even-anders nieuwsbrief ideeën en tips

Geef eens toe: hoeveel nieuwsbrieven lees je nou daadwerkelijk, en waar kijk je oprecht naar uit? De beste nieuwsbrief ideeën zijn net even anders, maar hoe komen ze er toch op?

De kans is groot dat je maximaal een handjevol nieuwsbrieven echt volgt en liefhebt. De rest gaat langs je heen, of lees je als je jezelf weer eens een social media pauze hebt opgelegd – je moet toch wat.

Maar je wilt zelf wel scoren met je nieuwsbrief. Hoe dan? In dit artikel helpen we je een nieuwe, verfrissende visie te krijgen op hoe je je nieuwsbrief kunt aanvliegen, zodat zowel jij als je lezers er wat aan hebben. Zo krijg je mensen enthousiast over je nieuwsbrief, zonder een puppy als postbezorger in te schakelen.

Bron: GIPHY

Waarom überhaupt een nieuwsbrief sturen?

Nieuwsbrieven bieden een constante communicatielijn tussen jou en je publiek. Ze bieden je de mogelijkheid om je persoonlijkheid te tonen, waardevolle content te delen, en een band op te bouwen met je leerlingen, terwijl je subtiel je cursussen promoot.

Met een niet-zo-subtiele nadruk op subtiel: het is geen weekkrantje met aanbiedingen en prijslijsten. 

  • Continu in contact blijven: nieuwsbrieven zijn vergeet-me-nietjes. Ze helpen je publiek betrokken te houden tussen de lanceringen van cursussen of nadat ze je cursus hebben afgerond. Consistente communicatie bouwt relaties op en zorgt ervoor dat leerlingen minder snel je cursus vergeten, en dus ook vooraan staan als je iets nieuws lanceert, of ze promoten je cursus onder hun netwerk.
  • Gecontroleerde communicatie: in tegenstelling tot sociale media, waar je berichten verloren kunnen gaan in de chaos die daar gaande is, gaan nieuwsbrieven rechtstreeks naar de inbox van je publiek, wat betekent dat je boodschap waarschijnlijk wordt gezien en gelezen.
  • Waarde toevoegen: via nieuwsbrieven kun je aanvullende kennis, tips of bronnen gerelateerd aan je cursusonderwerp verstrekken, wat de waargenomen waarde van je aanbod verhoogt.

6 nieuwsbrief ideeën die mensen wel willen lezen

Doe je ogen dicht, en denk aan je eigen favoriete nieuwsbrieven. Wat voor format is het? Wat is de waarde die ze voor je toevoegen? Waarom lees je ze graag?

Hou dat in gedachten. Geen inspiratie? Met deze out-of-the-inbox nieuwsbrief ideeën helpen we je op weg.

1. Stuur een nieuwsbrief in verhaalvorm, een hoofdstuk of deel per keer

In plaats van alle content in één keer te leveren, kun je een gepubliceerd verhaal of mysterie creëren verspreid over meerdere nieuwsbrieven. Dit kan een boeiend verhaal zijn dat relevant is voor je cursusonderwerp, een challenge om op te lossen, of een zich ontvouwende casestudy. Het doel is om je lezers te laten wachten op de volgende nieuwsbrief, en ze even na te laten denken over je content. 

2. Virtuele tijdcapsule

Je zou je cursisten kunnen uitnodigen om bij te dragen aan een ‘virtuele tijdcapsule’ – een verzameling van gedachten, voorspellingen, ambities, of baanbrekende ontwikkelingen in je cursus die je bewaart en een jaar later opnieuw bezoekt. Stel je even voor dat je dat had gedaan over de ontwikkeling van AI, met voorspellingen van een jaar geleden!

Deze interactieve vorm van nieuwsbrief kan de betrokkenheid van je lezers bevorderen, en de onthulling een jaar later kan een speelse manier zijn om de voortgang en groei te reflecteren.

3. Nieuwsbrieven uit de toekomst

Het tegenovergestelde van de tijdcapsule. Creëer een nieuwsbrief vanuit een toekomstperspectief, voorspellend over industrie-ontwikkelingen, verbeteringen van de cursus, of persoonlijke mijlpalen. Je kunt zelf je visie voor de toekomst in je vakgebied delen, of laat anderen aan het woord!

4. Maak van je nieuwsbrieven een puzzelreeks

Voeg in elke nieuwsbrief een stuk van een geheime code, puzzel of raadsel toe. Zodra je lezers alle stukken hebben verzameld (door alle nieuwsbrieven te openen), kunnen ze de eindpuzzel oplossen voor een prijs, zoals korting op een cursus of een een-op-een sessie met jou, de expert!

5. Interactieve ‘kies-je-eigen-avontuur’-stijl nieuwsbrieven

In deze nieuwsbrieven maken lezers keuzes die bepalen welke content ze in de volgende editie willen zien. Als je bijvoorbeeld een casestudy in je nieuwsbrief opneemt, kunnen lezers kiezen welke beslissing het ‘personage’ in de casestudy vervolgens neemt. Dit is net even een andere manier om de gevolgen van bepaalde acties in je vakgebied te illustreren.

6. Geef je nieuwsbrieven een wisselend thema

Geef elke editie een verfrissende draai door verschillende thema’s te gebruiken die gerelateerd zijn aan actuele gebeurtenissen, seizoenen, feestdagen of trending topics. Maakt het ook makkelijker om met content te komen, en je blijft actueel!

Best practices: zo maak je een sterke nieuwsbrief

Ideeën genoeg, maar de kracht zit hem vaak ook in de uitvoering. Met onderstaande tips sla je de nagel elke keel op de kop:

  • Houd je aan een schema: kies hoe vaak je een nieuwsbrief stuurt – wekelijks, tweewekelijks, of maandelijks – en hou je eraan. Consistente communicatie houdt je publiek betrokken en laat hen uitkijken naar de volgende editie. En je komt zelf ook in een routine van schrijven terecht.
  • Segmenteer je lezers: niet al je nieuwsbrieflezers bevinden zich op dezelfde plek in hun leerreis. Segmenteer je e-maillijst op basis van hun voortgang van de cursus, of interesses, om meer gepersonaliseerde content te leveren.
  • Hou het kort: Zorg ervoor dat je nieuwsbrieven gemakkelijk te lezen zijn. Gebruik koppen, bullet points, en korte alinea’s. Vermijd jargon en hou de taal ‘echt’. Lees je nieuwsbrief altijd even hardop voor aan jezelf om te testen of het menselijk klinkt.
  • Call to Action (CTA): Elke nieuwsbrief moet een duidelijke CTA hebben, of het nu gaat om het bekijken van een nieuwe cursus, deelnemen aan een activiteit, of gewoon een reactie achterlaten. 

Op Soofos vind je ook deze handige cursus waarin je leert hoe je zelf een nieuwsbrief maakt.

Aan de slag met deze nieuwsbrief ideeën! Welke past het best bij jouw cursus?

Pssst. Volg je onze nieuwsbrief al?

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Jouw cursus vaker verkopen?

Download onze gratis resource hoe je een landingspagina maakt die overtuigt én krachtig is voor SEO

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ontdek hoe je jouw cursus vaker kunt verkopen

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.