Lees hoe je met dit 5 stappenplan je cursus kan lanceren

Het lanceren van jouw cursus is natuurlijk enorm spannend. Op het moment van lancering komen er dan ook een hoop dingen op je af, zorg er dus voor dat je goed bent voorbereid.

Als je een checklist of een handig lijstje hebt dat je af kan werken, dan zul je op het moment zelf goed weten wat je moet doen. Zo lanceer jij jouw eigen online cursus met succes! Zo’n lijst hebben we vandaag voor je!

Zo maak je een goed lanceerplan voor jouw online cursus

Bereid jezelf goed voor met een lanceerplan, je kunt deze pagina bijvoorbeeld uitprinten om ernaast te houden! In het lanceerplan maak je een tijdsplanning en bereid je voor welke kanalen je gaat gebruiken om jouw cursus van de grond te krijgen.

Stap 1 – Voorbereiding en eerste gebruikers

Voordat je begint, is het goed om alvast autoriteit op te bouwen voor jouw cursus. Jij koopt toch zelf ook eerder een cursus die al door mensen gevolgd wordt, dan dat je een cursus koopt die door nog niemand gevolgd wordt? En als er een aantal positieve reviews bij staan, dan zal je al helemaal sneller overgaan tot de aanschaf van een cursus. Hoe doe je dit? Het kan vrij simpel gedaan worden:

  1. Vraag op Online Instructeurs Nederland om feedback, geef de andere instructeurs bijvoorbeeld gratis toegang, maar wel in ruil voor een review!
  2. Vraag familie en vrienden om zich gratis aan te melden voor de cursus in ruil voor een review.
  3. Geef jouw meest trouwe klanten early access. Geef bijvoorbeeld een hoge korting voor vroege feedback. Zo test je gelijk of je huidige klanten er iets aan hebben!

Stap 2 – Inventariseer jouw kanalen

Het best kun je bij de lancering van jouw cursus zoveel mogelijk kanalen tegelijk inzetten. Begin dus met een inventarisatie van welke kanalen voor jou relevant zijn en waar je bereik hebt. Is jouw cursus gericht op de zakelijke gebruiker? Dan kan LinkedIn een goed platform zijn. Is jouw cursus meer gericht op privé gebruikers? Kijk dan wat je met Facebook, Instagram en Twitter kunt bereiken. Heb je al een e-maillijst die je kan mailen? Maak hier dan gebruik van! De meestgebruikte kanalen op een rijtje zijn:

  • Je e-maillijst.
  • Je eigen, huidige website.
  • LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram en andere relevante sociale media.
  • Partners, familie en vrienden die jouw cursus kunnen promoten.

Stap 3 – Bepaal jouw introductieprijs en mogelijke actie

Om jouw eerste gebruikers over de streep te trekken, kan het slim zijn om een introductieactie te houden. Dit kun je inrichten op de manier die het best bij jou en de cursus past. Je kunt bijvoorbeeld een tijdelijke korting geven, of iets extra’s, zoals persoonlijke begeleiding. Op deze manier geef je de eerste gebruikers meer waarde om te starten, kan jij nuttige feedback en reviews verzamelen én krijgt je cursus de gewenste tractie.

Stap 4 – Maak een planning en begin met het maken van jouw promotiematerialen

Op bijna alle kanalen kun je berichten van tevoren inplannen. Maak hier dan ook gebruik van! Je kunt nu alvast een planning gaan maken met welke berichten je op welk kanaal wilt publiceren. Begin vervolgens met de productie van de promotiematerialen, -afbeeldingen en -teksten. Maak voor jezelf een handig schema, met welke dagen je welke kanalen gaat gebruiken. Zo hou je het overzicht en zorg je er voor dat je alle communicatie op de verschillende kanalen hetzelfde houdt.

Stap 5 – Leun achterover en reageer op wat er gebeurt

Je hebt alles ingepland, de berichten staan klaar, je gaat lanceren. Nu kun je eventjes achterover leunen, maar je moet alles wel goed in de gaten houden. De eerste dagen kun je meer vragen en opmerkingen verwachten, dan op “normale” dagen. Reageer snel op reacties die komen op je berichten en cursussen, en zorg ervoor dat je beschikbaar bent om te reageren op vragen. Merk je dat een actie na de eerste zeven dagen nog steeds goed loopt? Overweeg dan om hem te verlengen, of om hem op een later moment te herhalen.

 

Ga aan de slag met het lanceren van je cursus!

Als je de bovenstaande stappen aanhoudt moet het helemaal goed komen met je lancering. Ben jij recent gelanceerd? Deel jouw resultaten in de Online Instructeurs Nederland facebook groep, de plek waar je als online instructeur kunt overleggen met andere instructeurs (ongeacht welk platform je gebruikt)!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie