Content is king in marketingland. Niet alleen voor je online vindbaarheid (SEO), maar ook voor de reputatie die je opbouwt. Je content is de plek waarin je kunt laten zien dat jij de expert bent in je vakgebied, zelfs al voor cursisten zich inschrijven voor je cursus.
Goed, dan gaan we even content maken. Maar welke soorten content zijn er eigenlijk? En welke passen bij jouw doelen? In deze blog duiken we in de wereld van contentmarketing.
Wat is content eigenlijk?
Als je het flauw vertaalt, is content inhoud. En hoewel we nooit zouden zeggen dat we inhoudmarketers zoeken, zit er wel meteen een belangrijke kern van waarheid in: goede content, heeft inhoud, voegt waarde toe.
Dat gezegd en geschreven hebbende, is contentmarketing meer dan een buzzword. Het is gesproken, geschreven, of gefilmd materiaal. Of iets wat op een andere creatieve manier tot stand is gekomen. Het wordt via allerlei kanalen verspreid: social media, je website, email, en zelfs offline.
Moet ik meedoen aan contentmarketing?
Als je nog meer mensen wilt bereiken en nog meer kennis wil delen, dan wel ja. Contentmarketing is niet alleen hip, het is ook handig. Je slaat er, als je het goed doet, verschillende vliegen in één klap mee. SEO, converteren, lead generatie – you name it. Wij zetten de meest belangrijke vormen van content voor je op een rijtje.
– Blogs
– Vlogs
– Nieuwsbrieven
– E-books
– Whitepapers
– Podcasts
– Social media posts
Geen content zonder strategie
Toegegeven: echt waardevolle content, komt niet vanzelf op je scherm. Er gaat de nodige tijd en moeite zitten in contentmarketing. Niet alleen in het maken van de content, maar vooral ook in het uitdenken van een strategie.
‘’Without strategy, content is just stuff. And the world has enough stuff.’’
@arjunbasu
Voordat je in tools als Canva prachtige content gaat vormgeven, maak je dus eerst een plan. Verdiep je in je doelgroep, welke kanalen ze gebruiken, welke woorden ze aanspreken en wat ze van jou zouden willen weten. Dan pas ga je content creëren.
TIP: is zichtbaarheid op een groot scala van platforms en kanalen jouw doel?
Dan ga je veel (en kwalitatief sterke) content nodig hebben. Gary Vaynerchuck bedacht een strategie waarin je razendsnel 64 stukken content, geschikt voor verschillende kanalen kunt creëren. In één dag. Ja, echt. Check het hier!
Wat voor content zie jij graag verschijnen?
Wil je meer weten over hoe je je cursuspagina kunt promoten en laten groeien? Daar hebben we een heleboel blogs over geschreven ;). Lees ze hier allemaal.