Het is weer tijd om te kletsen over community! Eerder schreven we al een blog over waarom je een online community zou moeten bouwen rondom je online cursus, en hoe je die eerste stappen zet.
Maar een online community opzetten is niet hetzelfde als onderhouden. Je moet namelijk wel proactief ervoor zorgen dat er leven in de brouwerij blijft – en dat kan vaak lastig zijn. Het vergt namelijk een flinke dosis discipline, en creativiteit.
Met dat eerste kunnen we je niet helpen, met dat tweede wel. In deze blog hebben we namelijk zes ideeën verzameld waarmee jij je community levendig houdt. Mix en match op basis van wat bij jouw doelgroep past!
❤️ Het belang van een actieve community
Een grote community haalt weinig uit als het er doodstil is. Hier zijn enkele voordelen van een actieve community:
- Het verhoogt retentie: de kans is groot dat cursisten lid blijven en/of terugkeren als er bijvoorbeeld nieuwe cursussen worden gelanceerd
- Het stimuleert groei: actieve leden kunnen helpen om nieuwe cursisten aan te trekken, zeker als de community de moeite waard is
- Je haalt er feedback uit: in je community wordt veel gezegd en geschreven. Dat kan je prima gebruiken!
- Het kan leiden tot kansen voor iedereen: in online community’s kunnen samenwerkingen ontstaan waar je leden waarde uit halen.
Tijd om die community aan te wakkeren dus! Hier zijn zes manieren om dat te doen.
1. Host regelmatig virtuele evenementen
Virtuele evenementen zoals webinars, Q&A-sessies en workshops zijn een van de betere manieren om je online community betrokken te houden. Deze evenementen bieden mogelijkheden voor leden om met elkaar te communiceren, ideeën te delen en van elkaar te leren. Daarnaast is het ook een mooi moment om feedback uit je community te krijgen.
Naast webinars en workshops is er meer mogelijk dan je denkt. Als je bijvoorbeeld een community hebt voor kunstenaars, zou je een virtuele kunsttentoonstelling kunnen organiseren waar leden hun kunstwerken kunnen laten zien en hun creatieve proces met andere leden kunnen bespreken.
2. Moedig User Generated Content aan
Moedig je leden aan om hun ervaringen, ideeën en meningen te delen in de community. Dat kan door bepaalde thema’s te lanceren, bepaalde hashtags of specifieke content op bepaalde dagen te promoten. Een Motivation Monday, Woensdag Wijsheden, you name it!
Dit zal niet alleen je community actief houden, maar je ook waardevolle inzichten bieden in de interesses en behoeften van je cursisten.
Als je bijvoorbeeld een community hebt voor fitnessliefhebbers, zou je leden kunnen aanmoedigen om hun workout-routines, gezonde maaltijdideeën en andere content te delen.
3. Stimuleer betekenisvolle discussies
Creëer discussieforums of kanalen waar je leden hun gedachten en meningen over verschillende onderwerpen kunnen delen die gerelateerd zijn aan je community.
Als je bijvoorbeeld een community hebt voor ondernemers, zou je een forum kunnen creëren waar leden hun zakelijke uitdagingen kunnen bespreken en tips kunnen delen over hoe ze deze kunnen overwinnen. Het helpt uiteraard enorm als je zelf het voortouw neemt en deze discussies introduceert. De kans is groot dat als je het lang en vaak genoeg doet, actieve leden uiteindelijk ook zelf discussies zullen starten.
4. Bied exclusieve inhoud aan in je community
Geef je leden een reden om specifiek naar je community te komen! Dat kan door het aanbieden van exclusieve content zoals e-books, whitepapers en podcasts, extra challenges, kortingen of wat dan ook van toepassing is voor je cursus.
Als je bijvoorbeeld een community hebt voor schrijvers, zou je in je community exclusieve toegang kunnen bieden tot schrijfgidsen en cursussen die zijn gemaakt door succesvolle auteurs.
5. Erken en beloon leden
We worden allemaal graag in het zonnetje gezet. En je online community is de perfecte plek om dat te doen. Je kunt actieve leden hierin erkennen en belonen, bijvoorbeeld met interviews. Dit kan anderen motiveren om ook actiever deel te nemen aan je community. Badges, certificaten, kortingen: kijk vooral wat er bij jouw community en cursus past!
6. Bied een gepersonaliseerde ervaring aan
Pas je community-ervaring aan individuele leden aan door gepersonaliseerde aanbevelingen, inhoud en interacties aan te bieden. Dat betekent dat je echt diep duikt in de reacties en vragen die er gesteld worden, en iedereen persoonlijk antwoord geeft. Dat is natuurlijk het makkelijkst te doen bij kleinere community’s, maar ook daar ontzettend waardevol – het zorgt ervoor dat je cursisten zich echt aan je community en cursus gebonden voelen.
Practice what you preach: we hebben zelf ook een community voor onze instructeurs! Die vind je hier.