Waarom jouw cursusomgeving niet compleet is zonder blog

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Wie even rondkijkt op onze website, ziet dat we vrijwel geen week voorbij laten gaan zonder een nieuwe blog te publiceren. Dat doen we niet alleen omdat we zo’n fan zijn van kennis delen. Aan bloggen zitten talloze voordelen verbonden die ook voor jouw online leeromgeving van toepassing zijn!

Want: hoe laat je zien dat je een expert in je vakgebied hebt? Hoe trek je bezoekers naar je website? Hoe overtuig je toekomstige cursisten ervan dat jij de juiste keuze bent? Met een blog sla je allerlei vliegen in één klap. 

Waar zou het internet zijn zonder blogs?

Probeer het je even voor te stellen: een internet zonder blogs. Dat kan vrijwel niet. Er worden elke dag zo’n 576.000 gemaakt. Een exact getal is er niet, maar er wordt geschat dat er meer dan 600 miljoen blogs zijn. En ja, daar zou jij jouw blog aan moeten toevoegen.

Blogs zijn er in alle soorten en maten. Sommige mensen bloggen voor de fun, anderen hebben er gigantische bedrijven mee gebouwd. Het goede nieuws is dat je geen duizenden dagelijkse lezers nodig hebt om een effectieve blog te runnen. Laten we kijken naar een paar ontzettend goede redenen (al zeggen we het zelf) om een blog te starten. 

1. SEO, simpel

Een van de belangrijkste redenen om een blog te beginnen, is omdat het je zal helpen met SEO – als je het goed aanpakt, tenminste. 

Wanneer je met de juiste zoekwoorden werkt, regelmatig post en de SEO-regels volgt, leg je zo een goede basis voor je online vindbaarheid. Meer weten over SEO en welke tools we aanraden? Check onze blog over je cursus vindbaar maken met behulp van SEO.

2. Je zet jezelf neer als autoriteit

We hebben het in eerdere blogs al gehad over personal branding en jezelf neerzetten als expert in je vakgebied, en bloggen hoort daar zeker bij.

In een blog kun je laten zien dat je over de nodige kennis beschikt en echt actief betrokken bent bij je onderwerp. Je laat met regelmatige posts zien dat je op de hoogte bent van nieuwe ontwikkelingen en je cursus dus ook relevant zal zijn. Bovendien kunnen cursisten in een blog al een beetje kennis maken met jouw ‘’stijl’’: laat dus zeker ook je persoonlijkheid doorschemeren in je blogs!

3. Wie actief blogt, leert nieuwe dingen

Geloof ons – ideeën voor nieuwe blogs komen niet altijd zomaar spontaan in je op. Om een blog te runnen die relevant en actueel is, zul je genoeg andere blogs moeten lezen en andere experts in je vakgebied moeten volgen, anders raken de ideeën al snel op. Op deze manier blijf je op een leuke manier bezig met je vakgebied, en door erover te schrijven leer je nog meer!

4. Je kunt erachter komen wat je doelgroep interessant vindt

Heb je een flink aantal blogs online staan? Dan kun je uit de meest gelezen artikelen afleiden waar mensen het meest geïnteresseerd in zijn, en daar eventueel je cursus op aanpassen om nog meer te verkopen.

Op zoek naar meer tips om van je cursus een succes te maken? Check onze pagina met blogs over het groeien van je cursuspagina!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO