influencer marketing cursus

3 redenen om influencer marketing in te zetten voor je cursus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Influencers zijn al lang niet meer alleen beautybloggers of mensen die betaald op vakantie gaan om de mooiste dingen aan te prijzen. Ze zijn een belangrijk onderdeel geworden van de marketingmix, en ook jij als zelfstandig ondernemer, coach of trainer kunt er je voordeel mee doen. 

Wat is influencer marketing?

Daarvoor zul je vooral het begrip ‘influencer’ moeten begrijpen: iemand die invloed uitoefent op een bepaalde groep mensen op basis van gedeelde interesses. Die invloed wordt vaak gebruikt om verkoopbeslissingen te beïnvloeden. Men promoot bepaalde producten of diensten aan volgers en fans in de hoop dat ze deze dan zullen kopen.

Je cursus promoten met influencer marketing

Hoe werkt dat met jouw cursus? Stel je wilt gebruikmaken van influencer marketing. Stap 1 is dan het vinden van geschikte influencers. En die zijn er voor vrijwel elke markt, dus maak je daar geen zorgen over. Verkoop jij bijvoorbeeld een cursus over wijnproeven? Zoek dan naar influencers in de culinaire sector. Gaat je cursus over opvoeden? Er zijn talloze influencers die vloggen over het reilen en zeilen over moederschap. Check eens op YouTube of zoek op relevante hashtags op Instagram.

Vervolgens kun je deze influencers benaderen om een samenwerking aan te gaan. De influencer kan betaald worden als een affiliate, of met een vast bedrag per post bijvoorbeeld. Ook promoten sommige influencers sommige producten gratis, als ze er bijvoorbeeld echt zelf honderd procent achter staan. Het moet altijd vermeld worden of iets gesponsord is of niet. 

Kun je de grote namen niet betalen? Je kunt dan ook gebruikmaken van micro-influencers. Dat kan voordelen opleveren, want deze hebben vaak een enorm trouwe aanhang waardoor je ROI flink kan oplopen. Ook kun je bijvoorbeeld via LinkedIn mensen benaderen met een redelijk aantal volgers en een samenwerking met hen aangaan. Zij marketen zichzelf dan wel niet direct als influencers, maar dat betekent niet dat ze invloed kunnen uitoefenen op hun volgers.

De voordelen van influencer marketing voor het verkopen van je online training

#1 Earned advertising betaalt zich terug

Ook al is het via een scherm, social influencers zijn nog steeds een vorm van mond-tot-mond-reclame. En daar houden consumenten van: onderzoeken tonen aan dat 92% van de consumenten earned media meer vertrouwt dan andere vormen van adverteren. Zie een filmpje van een influencer bijvoorbeeld als een uitgebreide recensie van een product!

#2 Je spreekt je doelgroep direct aan

Wanneer je de juiste influencer vindt, is dit een kans om je doelgroep heel specifiek te kunnen bereiken. Je weet dat deze mensen al in enige mate geïnteresseerd zijn in jouw expertise, dus het wordt een stuk toegankelijker.

#3 De resultaten van influencer marketing zijn makkelijk te meten

Wanneer je alles goed inricht, kun je perfect in de gaten houden hoeveel een campagne met een influencer je oplevert. Bijvoorbeeld door te werken met een affiliatecode. Ook kun je tracken waar het verkeer naar je pagina vandaan komt en daar conversies aan linken. Dat haalt het giswerk uit je marketing!

Heb jij ooit iets gekocht omdat een influencer het aanprees?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO