7 tips voor het kiezen van een titel voor je cursus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

What’s in a name? De titel die je aan je online cursus geeft, lijkt veel minder belangrijk dan de inhoud. Maar zonder een pakkende titel, komt niemand tot de daadwerkelijke inhoud, dus het loont zich zeker om ook tijd in de naam van je cursus te steken. Namen bedenken is nooit makkelijk, dus we geven je graag wat tips voor het bedenken van cursustitels.

1. Kort is echt krachtiger

Je wilt dat de naam van je cursus duidelijk is en blijft hangen. Daarom is het van belang dat de cursusnaam kort is, en een beetje “lekker bekt”. De cursustitel hoeft niet te lezen als een zin, maar haal de belangrijkste kernwoorden naar voren. In de volgende tips leren we je waar je je nog meer op kunt focussen om het kort te kunnen houden.

2. Werk met een tagline

Bedenk niet alleen een titel, maar ook een tagline. Zie dit als een slogan voor je cursus, waarin je toelichting geeft of enthousiasmeert. Dit mag best een beetje speels en moet vooral positief zijn: je hebt maar weinig tijd om een potentiële cursist te overtuigen, dus zorg dat het vooral duidelijkheid en enthousiasme oproept!

3. Het is het resultaat dat telt

Je wilt in de titel of tagline niet zozeer uitleggen wat je tijdens de cursus leert, maar vooral wat je daaraan hebt. Focus dus vooral daarop. Benoem niet de lessen, maar wat iemand kan of wordt na het afsluiten van de cursus. Vertel in de cursustitel niet dat men gaat leren hoe een digitale camera werkt, maar dat men na afloop de mooiste digitale foto’s kan maken.

4. Duidelijkheid is belangrijker dan creativiteit

Kom je toevallig op een leuke woordspeling of grappige titel, maar is het nog steeds duidelijk wat je aanbiedt? Top! In alle andere gevallen is duidelijkheid belangrijker dan creativiteit. Je titel moet niet meer vragen dan antwoorden oproepen. Vermijd daarnaast ook jargon, en vaktermen. Tenzij je een specialistische cursus aanbiedt voor mensen die wel al bekend zouden moeten zijn met bepaalde termen. Keep it simple! Bedenk in je woordgebruik ook dat zoektermen een grote rol spelen bij je online vindbaarheid, dus als je hierop wilt inspelen, voeg deze dan toe in je titel.

5. Woorden die verkopen

Zoals gezegd moet je cursus wel ook verkopen, anders heb je voor niets tijd en moeite in de inhoud gestoken. Een aantal woorden die het goed doen om autoriteit op te roepen zijn bijvoorbeeld systeem, formule en blueprint. Focus je meer op het resultaat, denk dan aan woorden als: winstgevend of vrijheid. Andere woorden die het goed doen en nieuwsgierigheid oproepen zijn compleet, geheim, nog nooit verteld… Zorg wel dat deze woorden passen bij je cursus en maak van je cursustitel geen lang verhaal waarin je zoveel mogelijk woorden hebt gepropt.

6. Checklist

Loop je vast of wil je zeker weten dat je titel sterk is? Gebruik dan de regel van de 4 U’s. Dit is een copywritingtechniek van Michael Masterson. Simpel gezegd is een tekst, of in dit geval een titel, sterk als hij aan de 4 U’s voldoet:

  • Urgent: Wat loopt men mis als men niet aan de cursus deelneemt? Waarom moeten ze zich nu aanmelden?
  • Uniek: Wat leert jouw cursus de deelnemers dat andere cursussen niet doen? Hoe is de aanpak anders?
  • Useful: Wat is het resultaat van het volgen van de cursus?
  • Ultraspecifiek: Gebruik je woorden die direct duidelijk maken wat men leert?

7. En een allerlaatste check

Denk je een pakkende titel te pakken te hebben? Check dan wel even of deze niet al in gebruik is. In principe staat er op titels geen auteursrecht, tenzij er een patent van toepassing is. Maar ook als er geen patent is, is het beter om een unieke naam te hebben, die je zonder verwarring te zaaien kunt inzetten op social media en andere platforms.

Doe gerust wat inspiratie op door rond te kijken bij andere cursussen. Klaar om je eigen online cursus te lanceren? Meld je vandaag aan bij Maatos of probeer ons platform eerst 30 dagen gratis uit!

Probeer 30 dagen gratis
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Rick

Rick

Rick is ondertussen een jaar werkzaam bij Maatos en heeft al tientallen instructeurs geholpen succesvol een cursus te publiceren! Leren over de belangrijkste onderdelen van marketing? Dan moet je bij Rick zijn. Het delen van kennis is een passie, vooral over onderwerpen waar hij diep op in kan gaan!