Waarom kiezen mensen voor een bepaalde cursus, als er talloze opties zijn voor dat onderwerp? Prijs is niet altijd de doorslaggevende factor. En ook niet wat ze van de instructeur vinden.
Wil je cursisten voor je winnen, maak je cursus dan extra waardevol. Dat doe je door extra’s toe te voegen waarmee je je onderscheidt van de rest. Inspiratie nodig? Laten we dat nou net voor je hebben!
- Bied een-op-een-gesprekken aan per week of maand
Sommige cursisten vinden het fijn als ze vragen kunnen stellen, feedback kunnen ontvangen of simpelweg iemand hebben die hen accountable houdt voor het volgen van een cursus. Met een optie voor een een-op-een-gesprek sla je die drie vliegen in één klap. Hiermee word je als het ware een coach of mentor, terwijl je er niet ontzettend veel extra tijd aan besteedt – zolang je maar duidelijk maakt wat mensen van dit gesprek kunnen verwachten.
- Bouw een community
Ja, we noemen hem maar weer! Community wordt steeds belangrijker, ondanks dat mensen individueel een cursus volgen. Het is fijn om te weten dat er een plek is waar je vragen kunt stellen en successen kunt delen met mensen net als jij.
Lees ook onze eerdere blog over het belang van community voor online cursussen
- Voeg challenges toe
Wil je ervoor zorgen dat cursisten echt gefocust zijn op je cursus? Maak dan wekelijkse of maandelijkse challenges beschikbaar, bijvoorbeeld via Instagram. Dit kan voor mensen een mooie extra uitdaging zijn om zich te verdiepen in je onderwerp en er ook mee aan de slag te gaan.
- Voeg een wedstrijdelement toe
Die mensen die vroeger op school graag hun cijfers vergeleken met de rest van de klas? Die willen nog steeds overal de beste in zijn. En wat is er nou aantrekkelijker voor hen dan een wedstrijdelement in een cursus? Laat je cursisten een opdracht of hun voortgang delen via social media (extra aandacht voor jou!) en geef een waardevolle prijs aan degene die het beste presteert.
- Creëer mini-cursussen voor wie zich wil specialiseren
Hoe specifieker, hoe beter! Mensen willen graag tot in detail weten wat ze met een skill kunnen, en met microcursussen kunnen ze er zelf voor kiezen waar ze zich in willen specialiseren.
Wat zou jouw cursus extra speciaal maken?
Wees vooral creatief en ga voor iets dat bij jou als persoon, maar zeker ook bij je onderwerp past. Meer inspiratie nodig voor het laten groeien van je cursus? Check al onze blogs vol ideeën om je cursus tot het volgende niveau te tillen.