Je cursus promoten via LinkedIn: 3 do’s en don’ts

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Welke kanalen gebruik jij om je cursus te promoten? De kans is groot dat je LinkedIn vermijdt. Veel mensen vinden het saai, te zakelijk, te lastig en gewoon niet leuk om te volgen. 

Toegegeven, het is minder dynamisch en vermakelijk dan Instagram. Maar, je kunt er wel degelijk goede resultaten behalen als het aankomt op social selling, een community opbouwen en je cursus promoten!

Maar wat is nou de juiste LinkedIn etiquette? In dit artikel vind je drie do’s and dont’s!

  1. “Beste [naam]. Ik heb een cursus over….”

Don’t

Zomaar mensen een berichtje sturen met een link naar je cursus. Nee, ook niet als het ogenschijnlijk gepersonaliseerd hebt met een intro als “je profiel sluit aan bij….”. Mensen stellen het niet op prijs.

Do

Bouw langzaam een connectie op. Ja, LinkedIn is geen snel verkoopkanaal. Het begint bij mensen zoeken die aansluiting hebben op jouw onderwerp. Dat kan bijvoorbeeld in gerichte groepen. 

Dan begint de dans pas: je gaat reageren op posts, de interactie aan. Zo zorg je voor meer zichtbaarheid en laat je ook zien dat je interesse hebt in wat anderen posten, en dat je niet alleen je eigen content wil pushen.

Uiteindelijk bouw je je netwerk uit en ga je daadwerkelijke connecties maken. Je blijft communiceren, reageren, liken – you name it. 

Dan is het tijd om de aandacht ook naar je cursus te plaatsen. Plaats een post waarin je bijvoorbeeld vraagt naar feedback en mensen gratis de cursus laat volgen. Daar verdien je niks mee, nee, behalve gratis feedback en extra zichtbaarheid. 

Blijf vervolgens relevante content posten over jouw onderwerp, waarin je altijd een subtiele link kunt leggen naar je cursus. Blijf je netwerk uitbouwen en de interactie aangaan met relevante groepen en mensen!

  1. “Alleen vandaag! Mijn cursus voor 99 cent!”

Don’t

Maak geen posts over je cursus die eruitzien als advertenties. ~Geen gillende prijzen op afbeeldingen. Geen straight up commercials. Geen teksten die echt bedoeld zijn om te verkopen. 

Do

Bouw autoriteit in je werkveld op en laat je expertise zien door bijvoorbeeld cases of voorbeelden te delen. Doe dit op een niveau van moeilijkheid dat relevant is voor de verschillende lagen van je doelgroep.

Stel, jij bent zelf een professioneel fotograaf, en je hebt een cursus voor beginners Dan heeft het weinig zin om een post te maken over ingewikkelde instellingen die je doelgroep niks zegt. In plaats daarvan kun je beter een simpele post maken, bijvoorbeeld over hoe je met lichtinval kunt spelen. Laat dat uiteraard dan ook zien met een video – eventueel uit je cursus. ZO maak je mensen nieuwsgierig naar meer. 

2. “Keyword Density Connoisseur”

Don’t 

Gebruik geen onnodig moeilijke woorden, wordt niet te creatief met taal en vermijd jargon. LinkedIn is een zakelijk platform, en veel mensen zien dat als een call to action om zo professioneel en intellectueel mogelijk voor de dag te komen.

Natuurlijk is het geen twitter of facebook, maar als je moeilijke taal gebruikt, wil niemand je posts lezen. Bovendien is het niet goed voor je vindbaarheid. Het is leuk als een copywriter zichzelf voorstelt als taalfanaat in de introductieregel, maar daar wordt je niet op gevonden. Het is namelijk ook een stukje vindbaarheid, net als bij google.

Do

Keep it simple, stupid! Het is pas echt intellectueel als je iets lastigs heel begrijpelijk uit kunt leggen. Hou je taalgebruik simpel en positief, en ook inclusief uiteraard. Gebruik woorden die de aandacht trekken van je doelgroep en groei zo je bereik.

De belangrijkste les

Zoals je gelezen hebt, is het eigenlijk een kwestie van vooral niet je cursus verkopen – maar wel jezelf neerzetten als expert. Expertise delen, dat is waar LinkedIn om draait. Als jij aan anderen laat zien dat je dat snapt, zul je daar vast en zeker voor beloond worden!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO