content cursus promoten

Waardevolle content creëren om je online cursus te promoten

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Om je cursus te verkopen, zul je bezoekers naar je cursuspagina moeten trekken. De kans is klein dat je dat gaat lukken met alleen advertenties die je cursus aanprijzen. Wat je nodig hebt, is content die mensen nieuwsgierig maakt en waardevol is. In deze blog leggen we je uit hoe en welke content je kunt creëren ter promotie van je online cursus! 

Wat ga je uit deze blog halen?

  • Creëer niet alleen content over je cursus
  • De customer journey inzetten om de juiste content te maken
  • Hoe je gemakkelijk veel content maakt
  • De waarde van user-generated content

Op zoek naar onderwerpen?

Niet alleen de inhoud van je cursus is belangrijk, ook de content eromheen. Denk daarbij aan blogs, e-books, whitepapers, maar ook iets kleins als een Instagrampost of LinkedIn bericht kan boordevol waarde zitten. Laat niet de cursus zien die je verkoopt, maar vooral wat de cursisten hieraan hebben. 

Praat, schrijf, vlog en podcast niet alleen over je cursus: ook over jezelf! Personal branding kan het onderscheid maken en je eruit laten springen van je concurrenten die alleen de praktische informatie delen. Wie is toch de expert achter al deze waardevolle content? Hoe ben je daar terecht gekomen? Door je verhaal te delen, wek je vertrouwen op en schep je alvast een band.

Houd rekening met de customer journey

Hou bij het maken van content rekening met de verschillende stadia waarin je potentiële cursisten zich bevinden. Wil je ze nieuwsgierig maken, overtuigen? Zoveel mensen, zoveel wensen, en dus ook verschillende vormen van content nodig. Van koude leads naar warme contacten, onderscheiden we globaal de volgende drie stappen:

  1. Awareness stage – Koud 

In dit stadium is het belangrijk om de aandacht te trekken en je expertise en onderwerp te introduceren. Maak bijvoorbeeld een korte quiz die je verspreidt via social media om kennis te testen en nieuwsgierig te maken. 

  1. Consideration stage – Warm

Hier is men al op de hoogte van je aanbod, maar waarschijnlijk ook van dat van anderen. Tijd om uit te pakken met waarde dus! Geef een korte mini-cursus, maak een e-book of organiseer een webinar waarin je een aspect van de cursus al uitlegt. Zo maken mensen alvast kennis met je, en met wat je nog meer te bieden hebt.

Decision stage – Heet!

Je cursuspagina is where the magic happens! Denk goed na over de copy op je website (pssst… zo schrijf je killer copy voor je cursuspagina). Ook kan het maken van een aparte salespagina je helpen. Een ander soort waardevolle content die je hier kunt plaatsen, komt niet eens van jezelf: het zijn reviews. Testimonials kunnen je cursisten over de streep trekken doordat ze net wat meer vertrouwen wekken.

Omgekeerde contentpiramide 

Een wat? Je hoeft geen heuse content marketeer te zijn (of in te huren). Als je het slim aanpakt, kun je vanuit een groot stuk content meerdere stukken kleine posts creëren. 

Deze aanpak komt van de energieke Gary Vaynerchuck, die het maken van content aanpakt met een omgekeerde piramide. Een vlog, lange blog of podcast breekt hij op in hapklare stukjes die hij verspreid over verschillende kanalen. Deel de onderwerpen die je bespreekt of beschrijft vervolgens weer op en maak er kortere blogs van. Maak van de informatie uit je podcast een whitepaper. Uit die whitepaper kun je quotes halen. Deel deze via Twitter of maak er een visual voor voor Instagram, met Canva bijvoobeeld. Enzovoorts. Je snapt ‘m vast wel.

Tip: post je een text post over verschillende kanalen, houd dan rekening met de toon en het format dat erbij past. Je kunt dezelfde boodschap in een ander jasje steken voor Facebook, Twitter en LinkedIn. Check dan ook even welke gerelateerde hashtags populair zijn per kanaal, daar kunnen ook kleine verschillen inzitten – die een grote impact maken. 

User-generated content en community

Gebruik en stimuleer user-generated content: iets kleins als een positieve reactie op een van je posts, kun je bijvoorbeeld al doorzetten op je Instagram stories. Door je volgers actief te betrekken bij je content, maak je het nog unieker en creëer je het gevoel van een community. Met een eigen hasthag kun je cursisten en volgers vragen foto’s te posten, die jij natuurlijk kunt recyclen!

Groei de verkoop van je online cursus

Klaar om je cursuspagina naar het volgende niveau te tillen en nog meer bezoekers te trekken? In onze blog geven we je nog meer tips om je cursus te promoten. Check it out!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Word lid van de community

Groei mee met tips van echte online instructeurs