We hebben al eerder aangekaart hoe belangrijk het is om jezelf als expert en autoriteit in je vakgebied te profileren. Makkelijk gezegd dan gedaan natuurlijk: jij kunt dat wel zeggen, maar hoe zorg je ervoor dat die potentiële cursisten je ook geloven?
Vertrouwen winnen moet je doen vanaf het eerste moment dat mensen in aanraking komen met je cursus en content. Je wilt voorkomen dat iemand “yeah, right” denkt, of direct sceptisch is.
Je kunt je namelijk blindstaren op marketingtechnieken, geld pompen in ads en je cursus voor een prikkie aanbieden: het heeft allemaal geen zin als mensen geen vertrouwen in je vaardigheden hebben.
Daarom in deze blog: vijf handige tips die je gaan helpen om credibility op te bouwen in jouw doelgroep.
- Wees consistent in je communicatie
Simpel gezegd: is alles up-to-date? De ene cursist zal je op Instagram checken, de ander op LinkedIn. Zorg ervoor dat je op alle kanalen tip-top gepresenteerd wordt. Zo weet je zeker dat mensen die een snelle check doen van wie je bent, niet tegen verouderde of verwaarloosde informatie aanlopen.
- Vertel je verhaal
Hoe ben je gekomen op het punt waar je nu bent? Veel mensen vertellen wel wat ze doen, maar niet hoe ze ooit de keuze hebben gemaakt omdat pad te volgen. Dat terwijl dit juist veel zegt over je geloofwaardigheid en de passie die je voor je vak hebt.
Dit kan ook goed werken wanneer je juist nog geen titel op je cv of LinkedIn kunt zetten, maar wel een expert in je vakgebied bent. Leg uit waar je je kennis vandaan haalt en hoe je het toepast – zeker als het niet je fulltime baan is.
- Social proof
Zodra het kan, is het raadzaam om reviews en verhalen van anderen te verzamelen die met jou gewerkt hebben. Je kunt namelijk wel zelf zeggen dat je een teamplayer bent, maar anderen zullen dit moeten bevestigen. Je kunt dit op allerlei manieren vormgeven: van geschreven testimonials tot case studies.
Lees ook: Zo zet je social selling in om je online training te verkopen
- Geef je cursus gratis weg
Niet voor altijd natuurlijk. Maar je kunt voor een select groepje mensen of voor een korte periode je cursus (vrijwel) gratis weggeven. Zo kunnen mensen zonder addertjes onder het gras je expertise zelf testen. Dit is ook een slimme manier om reviews te verzamelen, als je die nog niet had.
- Laat zien wat je kunt
Show, don’t tell! Je kunt je doelgroep laten zien dat jij op de hoogte bent van de laatste trends en technieken, bijvoorbeeld door erover te bloggen. Ook lekker actief zijn op instagram, twitter en LinkedIn en actief meepraten en kennis delen werkt hierbij.
Wees niet bang dat je te snel te veel kennis weggeeft. Uiteindelijk is je cursus natuurlijk een veel gestructureerdere manier om over je onderwerp te leren.
Meer weten over het groeien van je online cursusverkoop? We hebben er een hele categorie blogs aan gewijd! Lees alles over het groeien van je cursus.