Je hebt besloten dat je je kennis gaat delen: top! Maar wat gaat precies het onderwerp van je cursus worden? En zitten mensen daar wel op te wachten? In deze blog geven we je een aantal tips om te testen of je cursusidee levensvatbaar is.
Hoeveel cursisten heb je nodig?
Goed in de markt liggen, betekent niet per se dat je duizenden cursisten nodig hebt. Een select groepje geïnteresseerden of experts die zich verder willen verdiepen, die een hogere prijs betalen, kun je net zo veel opleveren. We schreven eerder een blog over het kiezen van een niche voor je cursus, dus check die zeker ook.
Begin bij het eind
Wat is het doel van de cursus? Wat levert het de cursist uiteindelijk op? Als je weet wat dat is, kun je nagaan hoe zinvol dit is voor cursisten. Als het waardevol genoeg is om er praktisch of professioneel iets mee te doen, zit je goed. Is het vooral leuke kennis, maar nog niet echt toe te passen? Dan kun je beter bijschaven. Denk aan de waarde die je toevoegt voor je cursisten,
Wie niet vraagt, die niet wint
In Facebook-groepen gerelateerd aan je onderwerp kun je polsen of er animo is voor een dergelijke cursus, of zelfs feedback op je onderwerp verzamelen. Als je een groot genoeg (of een klein, maar krachtig) netwerk hebt van kenners die je volgen op Instagram en LinkedIn, kun je ook hier je concept testen.
Je hoeft geen feedback van honderden mensen, of alle mensen die mogelijk je cursus zouden willen volgen. Hou er wel rekening mee wie je het vraagt, en of deze mensen in je doelgroep zitten (of je doelgroep goed kennen). Heb je genoeg geïnteresseerden? Vraag hen dan of ze gratis een eerste concept van je cursus willen testen.
Een whitepaper of e-book als lokkertje
Wanneer je een whitepaper of e-book schrijft over het onderwerp waar je je cursus over wilt geven, kun je dit op je website of via social media aanbieden. Komen er genoeg mensen op af die het willen downloaden, dan weet je dat je in de juiste richting zit. Als je slim bent, verzamel je ook alvast de e-mailadressen van geïnteresseerden, zodat je de cursus direct kunt verspreiden wanneer de tijd rijp is.
Inspiratie nodig voor je cursusonderwerp?
We vertelden je al eerder over hoe je slim kunt inspelen op trends in de cursusmarkt. Heb je je onderwerp vastgepind? Tijd voor de titel! Toevallig gaven we ook al 7 tips voor het kiezen van een cursustitel. We zijn nieuwsgierig naar wat je ervan maakt!