”Waarom begin je geen podcast?” Misschien is het je wel eens gevraagd, als je weer eens vol passie over je favoriete onderwerp, je vakgebied of je hobby van wal steekt. Wij stellen je die vraag ook, echter serieus: Waarom niet?
Waarom zijn podcasts zo populair?
Ze zijn de laatste jaren in het mediabeeld geslopen, zonder veel bombarie. Podcasts zijn meer dan radioprogramma’s voor mensen die in hun eigen tijd willen kiezen welke gesprekken ze horen. Toegegeven – dat concept is wel een belangrijk aspect van podcasts. Het bespaart ons tijd, en ze zijn flexibel. In plaats van een artikel lezen ‘s avonds op de bank, kun je je podcast al starten wanneer je ‘s ochtends op de bus wacht. Ook zitten we de hele dag al te lezen en naar schermpjes te staren. Nu kunnen we toch content blijven consumeren, maar dan met onze ogen dicht. Als je dat zou willen, ten minste. En het voelt een stuk gezelliger dan een blog lezen. Met een kopje thee erbij zou je zo denken dat je bij de podcasters aan tafel zit mee te kletsen, of in elk geval te knikken.
Het voordeel voor de makers
Zijn podcasts dan alleen maar handiger en leuker voor de luisteraars? Nee: het mes snijdt aan twee kanten. Behalve dat het natuurlijk enorm leuk is om met bevlogen gasten of mede-makers te praten over je favoriete onderwerp, kleven er nog meer concrete voordelen aan het maken van een podcast – ook op zakelijk gebied. Zie jouw cursuspagina als een kleine onderneming (of een grote, dream big!) en ontdek welke redenen er zijn om een podcast te beginnen.
#1 Je versterkt je positie als expert
Met een podcast over je vakgebied laat je zien dat je serieus ermee bezig bent, en er de nodige tijd in investeert. Daarmee profileer je jezelf nog sterker als autoriteit binnen je vakgebied, wat weer goed is voor je concurrentiepositie en geloofwaardigheid
#2 Het is potentieel een extra inkomstenbron
Net als elke vorm van content, brengen de grote podcasts ook geld in het laatje. Toegegeven, dat is niet voor iedereen weggelegd, in elk geval niet door direct geld te verdienen aan je podcast. Dat kan bijvoorbeeld door sponsors of het aanprijzen van je eigen producten in je podcast. Ook werken met affiliatelinks van zaken die je bespreekt in je podcast kan wat opleveren. Indirect kan het hebben van een podcast eraan bijdragen dat je een groter bereik creëert en je doelgroep je nog serieuzer neemt, waardoor je simpelweg meer cursussen kunt verkopen. De moeite waard, toch?
#3 Je trekt meer aandacht van meer mensen
De enige manier om meer aandacht te krijgen en meer mensen te bereiken, is door meer aanwezig te zijn. Er zijn talloze platformen waarop mensen podcasts kunnen streamen. En het zou je verbazen hoe specifiek die podcasts kunnen zijn. Je wilt simpelweg gevonden kunnen worden door liefhebbers van je onderwerp, en op hoe meer kanalen je actief bent, hoe beter.
#4 Het is een relatief goedkope manier van goede content maken
Tuurlijk, een blog typ je op de laptop die je toch al had, en foto’s schiet je met je iPhone, net als iedereen. Maar als je je wilt onderscheiden, zul je net niet moeten doen wat iedereen doet. Video is voor veel mensen toch nog een brug te ver of te ingewikkeld, en kost nogal wat qua apparatuur. Een podcast is daarmee een geweldige gulden middenweg om onderscheidende content te creëren op een laagdrempelige manier. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij de microfoons die we aanraden.
#5 Het is een mooie kans om je netwerk uit te breiden
Hou je podcast levendig en afwisselend door gasten uit te nodigen die expert zijn in je vakgebied, en daarmee het gesprek aan te gaan. Dat komt beter binnen dan weer een LinkedIn uitnodiging met een standaard berichtje. Daarmee breid je je netwerk op een waardevolle manier, en met een beetje geluk kun je ook profiteren van hun doelgroep en bereik als ze je podcast delen.
Ga jij je verhalen vangen in een podcast? Wij zijn benieuwd! Op zoek naar meer tips over content om je cursuspagina onder de aandacht te brengen? Op onze Groei Je Cursuspagina, zit je goed.