verkoop vaardigheden

6 Must-have skills voor het verkopen van je online training

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Als coach, trainer of instructeur speel je allerlei rollen: je bent niet alleen de maker van je cursus, de docent en de boekhouder, maar ook je volledige marketing, sales en klantenservice team. Dat vraagt om nogal wat extra vaardigheden, boven op je expertise. In deze blog leggen we de focus op de skills die je nodig hebt om je cursus helemaal zelf te kunnen promoten en verkopen. Ready to learn?

Copywriting

Van de tekst in je cursus tot de captions onder je Instagram posts en alles daartussenin: wie op het web wil opvallen, zal de regels van copywriting onder de knie moeten krijgen.

Nu snappen we ook dat niet iedereen een geboren schrijver is. Misschien heb je moeite met d’s en t’s, weet je überhaupt niet te beginnen of maak je je druk over wat je wel en niet moet vertellen. Daarom alvast deze tips:

  • Heb je moeite met spelling? Vraag dan iemand om je teksten te controleren, of investeer in elk geval in een spellingchecker zoals LanguageTool, die ook voor Nederlands werkt.
  • Staar je al uren naar je scherm maar weet je niet wat je moet schrijven? Bedenk je dan eens wat je wilt zeggen. En spreek dat hardop uit! Schrijven is in feite op papier zetten wat je normaal in gesproken taal zou uitdrukken. Dit kan je op twee manieren helpen: om een begin te vinden, en om je teksten te controleren. Lees ze altijd hardop na zodat je kunt horen of ze menselijk klinken en lekker lezen.
  • Schrappen. Daar staat of valt een goede tekst namelijk vaak mee: de kunst van het weglaten. Als expert wil je misschien in de details duiken. En ja, wie iets verkoopt zal moeten overtuigen met sappige USP’s. Maar maak er geen boekwerk van. Get to the point! 
  • Verkoop niet de cursus, maar wat je krijgt wanneer je de cursus afrondt. Dat klinkt even heel vaag, maar bedenk je dit: wanneer je een nieuwe laptop gaat kopen, zeggen ingewikkelde processornamen je waarschijnlijk niet veel. Wat wel werkt, is wanneer je kunt vergelijken hoe snel iets is: een laadtijd bijvoorbeeld. Wat levert het iemand op wanneer ze de cursus afronden? Wat kunnen ze ermee?

SEO 

Het hangt onder dezelfde paraplu als copywriting. Want het gaat niet alleen om hoe lekker je teksten lezen, ze moeten ook goed gevonden kunnen worden in zoekmachines. Dat vraagt om kennis van de juiste keywords en tools om je tekst SEO-proof te maken. We gaven je eerder al 5 tips om je teksten te verbeteren om het gebied van SEO, dus check die zeker ook, of check deze online cursus SEO.

Next level: SEA

Wil je het verkeer naar je online training een extra boost geven, investeer dan bijvoorbeeld in betaalde advertenties op Google. Ga hiervoor niet lukraak bieden op bepaalde keywords, maar investeer eerst in een cursus SEA

Social Media Marketing

En nee, dan bedoelen we niet of je weet hoe je een fotootje kunt plaatsen met een leuke Valencia-filter. We bedoelen hoe je echte, meetbare resultaten via social media kunt boeken. Denk daarbij aan:

Storytelling

Niet alleen in je contentmarketing, maar ook in je cursusmateriaal komt dit goed van pas. Het draait allemaal om hoe je informatie overbrengt. Het blijft beter plakken wanneer je dit doet aan de hand van storytelling: op een verhalende manier, of met metaforen. 

E-mailmarketing

Last but not least: als je echt aan de slag wilt met conversie boosten en je salesfunnel goed gevuld is met leads, dan kun je scoren met e-mailmarketing. 

Nu is e-mailmarketing op zich geen skill, maar een verzamelterm. Waar moet je zoal kennis van hebben?

  • Copywriting! Komt ‘ie weer. Maar een goede email staat of valt natuurlijk bij de boodschap en hoe je die overbrengt. Je moet in korte maar krachtige taal je lezers weten aan te spreken, en converterende CTA’s aan kunnen brengen. 
  • Kennis van salesfunnel: want bij goede e-mailmarketing stuur je niet je complete lijst eenzelfde e-mail. Je moet onderzoeken wat iedereen in elk stadium van de funnel nodig heeft qua informatie, en daar je e-mails op segmenteren. Dat vraagt om wat inzicht in sales. 
  • Kennis van je doelgroep: heb je ooit een persona opgesteld voor je doelgroep? Wanneer je aan de slag gaat met e-mailmarketing, is dit onmisbaar. Je komt er zo achter hoe je je doelgroep het beste kunt aanspreken, door in te spelen op hun pijnpunten en wensen bijvoorbeeld. 
  • Inzicht in data: bij email marketing is het meer dan alleen een goed geformuleerde email de deur uit doen en dan wachten op resultaat. Je zult ook de data moeten leren lezen en interpreteren, zodat je toekomstige campagnes kunt aanscherpen. 

Welke skills heb jij al geleerd tijdens het maken van je cursus? Heb je de smaak te pakken met videobewerking of zou je in wel meer video’s willen presenteren? Wij zijn benieuwd!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO