Lees hoe je abonnementen kan aanbieden voor je cursussen

Een abonnementsmodel kan een goede manier zijn om over een langere periode geld te verdienen. In plaats van een éénmalige betaling krijg je een langer durende periode, waarin je misschien zelfs meer kan verdienen, dan de waarde die je anders van een klant zou ontvangen. Oftewel, abonnementen kunnen je veel bieden.

 

Wat komt er kijken bij het aanbieden van abonnementen

Wanneer je jouw cursussen wil gaan verkopen in abonnementsvorm, dan moet je ervoor zorgen dat je over een paar bepaalde factoren beschikt. Denk bijvoorbeeld aan het moment dat je zelf een abonnement zou nemen. Dan schieten er altijd een paar gedachten door je hoofd. Er zijn wat factoren die voor het verkopen van abonnementen enorm belangrijk zijn, namelijk:

  • Prijs.
  • Zonder obstakels aan kunnen melden.
  • Blijf aandacht besteden aan je huidige abonnees.
  • Monitoren van opbrengst per gebruiker.

 

De prijs van je abonnement

De prijs van je abonnement is belangrijk, want het heeft invloed op verschillende factoren van het abonnementsmodel. Ten eerste heb je altijd de prijs-kwaliteitverhouding. Oftewel, is datgene wat je geeft evenveel (of meer) waard, dan de prijs van je abonnement? Ten tweede heeft de prijs invloed op de mate waarin je nieuwe klanten kan vinden. Hoeveel vraag jij ten opzichte van concurrenten? Hoe verhoudt de prijs van het abonnement zich tot een prijs-per-aankoop? Tot slot zal de prijs van invloed zijn op hoeveel mensen er stoppen na een gegeven aantal maanden. Dit heeft veel te maken met de prijs-kwaliteitverhouding, maar de kwaliteit kan nog zo hoog zijn, als je niks meer te bieden hebt gaan gebruikers weg.

 

Je aan kunnen melden zonder problemen

De ervaring van het aanmelden moet zonder obstakels gebeuren, misschien zelfs met een paar aangename verassingen. De ervaring van je abonnees begint al voordat ze geabonneerd zijn. Het is dus belangrijk dat je aanmelding- en betalingsproces soepel verlopen. Het hebben van de juiste betaalmogelijkheden is cruciaal. Ook moet je website en cursus duidelijk zijn in wat je krijgt en hoe je het kan krijgen (door je aan te melden).

 

Aandacht schenken aan je huidige abonnees

Het is makkelijk om je pijlen te richten op het vinden van nieuwe abonnees. Toch mag je je huidige klanten niet vergeten, doe je dat wel, dan gaan ze weg en de kans is groot dat ze niet meer terugkomen. Voorkomen dat ze weggaan is beter dan genezen. Zorg dus naast acties om nieuwe klanten te vinden, ook voor acties waarmee je je abonnees kan belonen. Tevreden klanten kunnen je uiteindelijk zelfs helpen om nieuwe klanten aan te brengen.

 

Hou in de gaten wat de abonnementen je opleveren

Een abonnement is een goed idee, mits je er je opbrengsten per gebruiker mee omhoog kan gooien. Je moet dus in de gaten houden hoelang iemand lid blijft en hoeveel dat je oplevert. Is dat minder dan het eenmalig verkopen van een cursus? Dan kan je het misschien beter bij losse verkoop houden. Maar dat hangt dus van jouw voorkeuren en de andere factoren af!

 

Het aanbieden van abonnementen (technische kant)

Betaalproces

Zoals eerder genoemd is een soepel betaalproces van grote invloed op het binnenhalen van abonnees voor je abonnement. Voordat je dus het abonnement gaat aanbieden moet je ervoor zorgen dat mensen makkelijk kunnen selecteren wat ze willen. Ook het implementeren van een gratis proefperiode, voor €0,01, is hierin een goede optie. Hiermee kan je namelijk een automatisch incasso start, welke het eerste betaalmoment overgaat in het normale bedrag.

 

Automatisch incasso (SEPA)

Tegenwoordig is het mogelijk om automatische incasso’s te gebruiken. Deze worden veelal gebruikt bij abonnementsmodellen, omdat het logisch is. Doordat je een vast moment en bedrag afspreekt met je klant. Vooral bij betalingen door particuliere klanten is dit enorm toepasbaar. Het enige wat je nodig hebt is een eenmalige machtiging van de abonnee. Het is de manier waarop bedrijven zoals Netflix, Spotify en Disney geld kunnen verdienen aan hun online abonnementen.

 

Membership secties op de website/platform

De members op je site hebben een andere omgeving nodig dan de “normale” klanten op je website. Natuurlijk komt er al meer kijken bij zo’n account, zoals het kunnen bewerken van je abonnement. Het is fijn voor members om een exclusieve omgeving te hebben, zodat ze meer waarde voor hun geld ervaren. Hier kan je in principe een community omheen bouwen, bijvoorbeeld met een forum of Facebookgroep.

 

Ga aan de slag en bied jouw cursussen in abonnementsvorm aan!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie