Een boost in promotie nodig? Verkoop meer cursussen met deze 5 tips

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Heb je geen writer’s block, maar promo block? Toegegeven, het is niet onze beste woordspeling ooit, maar het is wel een veelvoorkomend probleem. Instructeurs zetten een prachtige pagina op, en gaan vlak na de lancering hartstikke lekker en dan…loopt het vast. 

Herkenbaar? Heb je het gevoel dat je Google advertenties nog wel steady maar niet spectaculair goed werken? Dat je alles uit social media geperst hebt wat erin zit?

Het goede en het slechte nieuws is: je hebt het waarschijnlijk helemaal mis. Wij geven je in dit artikel wat frisse inspiratie om je cursus in de markt te zetten, met marketing die werkt!

1. Stap af van de standaard kanalen

Laat me raden: je zit op Instagram en LinkedIn, en post af en toe uit gewoonte ook nog iets over je cursus op Facebook. Ver zal ik er niet naast zitten, toch?

Social media is volop in beweging. Platformen lopen over in elkaar. Nieuwe apps duiken op in de app store. Denk jij dat je doelgroep daar niet op zit? Think again.

TikTok begint meer en meer populair te worden, en niet alleen op je plaatselijke basisschool. Ook volwassenen grijpen naar deze app om snel content te kunnen creëren en consumeren. Je kunt bijvoorbeeld op leerzame content in een hip jasje gieten, door er zo’n dansje bij te doen. Ja, klinkt gek, maar het werkt. Sommige mensen scrollen liever door TikTok of Instagram reels dan dat ze jouw blog doorlezen. Wie weet: misschien is het voor jezelf ook extra leuk om dit soort content te maken.

Ook heb je het afgelopen jaar vast gehoord over Clubhouse. Plotseling wilde iedereen een invite voor deze nieuwkomer: een all-audio platform waar je als het ware talkshows kan hosten, over alles en met iedereen. Dat is natuurlijk dé plek om jezelf in de spotlight te zetten bij mensen die geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp. Is het iets voor direct sales? Nee. Maar je kunt jezelf wel profileren als autoriteit. Dat gaat je op de lange termijn ook wat opleveren!

Clapping Clubhouse GIF by emilyreaganpr

2. Leer het algoritme opnieuw kennen

Je weet ondertussen wel dat je aan het einde van je Instagrampost moet vragen om een reactie om de interactie uit te lokken. Op z’n minst wil je een like. Want hoe anders groei je je bereik?

Helaas: het is weer allemaal anders. Instagram gaat niet meer kijken naar likes, maar naar de andere acties die mensen met je content ondernemen. Delen ze het bijvoorbeeld met anderen, of slaan ze het op? Dan moet het wel echt goed zijn. Die content krijgt prioriteit – dus zorg ervoor dat je dat soort content maakt. Bijvoorbeeld door je content vol tips te stoppen waar mensen vaak naar terug willen komen. 

Machine Learning Math GIF by University of Alaska Fairbanks

3. Ga voor de interactie

Weet je soms niet meer wat je moet vertellen in je posts? Geef de microfoon aan je volgens, en host een live sessie waarin je vragen beantwoordt. Daarmee wordt je content een stuk relevanter en exclusiever, bijvoorbeeld als je geen playbacks beschikbaar maakt.

Fanmio ama big time rush btr ask me anything GIF

4. Deel je kennis op zoveel mogelijk plaatsen

SEO draait om gevonden worden, dat snap je ondertussen al. je eigen blog is een mooi begin, maar zorg ervoor dat je content ook op andere plekken terug te lezen is. Post bijvoorbeeld ook al je artikelen op LinkedIn via Artikelen, of start een eigen Medium pagina. En niet vergeten om door te linken, he?

overwork GIF by Carlotta Notaro

5. Lanceer een referral programma

Heb je zelf moeite met nieuwe cursisten binnenhalen? Misschien hebben je oud-cursisten of de huidige groep meer geluk! Start een programma waarbij zij mee kunnen profiteren wanneer ze jou een nieuwe cursist aanleveren. Zorg ervoor dat je referral programma waardevol genoeg is, en zet eventueel ook limieten op. 

Vegan Pet GIF by John Crist Comedy

Ben je op zoek naar meer tips om je cursus te groeien? Die hebben we! Check hier al ons advies over het promoten en verkopen van je cursus. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO