Wissel nooit een winnend paard, zeggen ze weleens. Maar online cursussen zijn geen paarden, en de racebaan waarop je cursus loopt, verandert voortdurend. Nieuwe ontwikkelingen in de markt, spannende nieuwe technologieën en concurrentie die om de hoek komen kijken: je moet op alles voorbereid zijn.
Daarom is het raadzaam om regelmatig te checken of je cursus en content nog wel up-to-date zijn. In dit artikel leggen we je uit waar je op moet letten, en wat voor soort veranderingen je kunt aanbrengen om je cursus naar een hoger niveau te tillen – zonder dat je van nul moet beginnen.
▶️ Start met een audit
Het is natuurlijk goed om je content up-to-date te houden, maar je moet wel gericht aan de slag gaan en weten waarom je iets wilt aanpassen. Daarom is het altijd slim om met een audit te starten. Zo doe je dat:
- Analyseer de huidige content:
- Relevantie: controleer of de informatie nog steeds aansluit bij de huidige trends en ontwikkelingen binnen je vakgebied. Zijn er belangrijke ontwikkelingen of innovaties die nog niet worden behandeld?
- Technologie: beoordeel of er nieuwe digitale tools of software zijn die de leerervaring kunnen verbeteren. Check bijvoorbeeld of je met AI een aantal quick wins kunt behalen.
- Verzamel feedback van gebruikers:
- Enquêtes en interviews: vraag actieve en voormalige cursisten naar hun ervaringen. Welke onderdelen vonden ze waardevol en welke minder? Zijn er specifieke onderwerpen die zij misschien moeilijk te begrijpen vonden?
- Analyseer cursusprestaties: kijk naar cursusvoltooiingspercentages, testresultaten en andere meetbare gegevens om te zien waar cursisten mogelijk vastlopen of minder betrokken zijn.
- Identificeer verbeterpunten:
- Content gatenkaas: zijn er belangrijke of nieuwe onderwerpen binnen je vakgebied die momenteel niet of onvoldoende aan bod komen? Dit is een kans om je cursus uit te breiden met waardevolle nieuwe modules.
- Verouderde informatie: vervang alle achterhaalde statistieken, casestudies of voorbeelden door recente data en relevantere scenario’s. Dit helpt niet alleen bij het up-to-date houden van de cursus, maar ook bij het verhogen van de geloofwaardigheid en relevantie. Statistieken van voor 2020 zijn in veel gevallen bijvoorbeeld niet heel relevant meer, omdat er zoveel veranderd is.
- Plan voor vernieuwing:
- Stel een roadmap op: begin niet zomaar content te veranderen of te verwijderen. Maar eerst een gedetailleerde planning en bepaal welke onderdelen prioriteit hebben. Stel ook een tijdlijn op voor het implementeren van updates, dat geeft wat meer rust in je hoofd.
- Wees realistisch met je resources: schat de benodigde middelen in voor het uitvoeren van de updates. Dit kan variëren van het inhuren van extra content creators tot het aanschaffen van nieuwe software of tools voor contentontwikkeling. Denk daarbij ook aan de tijd die je wilt besteden.
6 Manieren om je oude cursuscontent een opfrisbeurt te geven
🌊 1. Duik de de diepte in met microlearning
Is je oude cursuscontent sterk, maar misschien wel wat lang hier en daar? Je hoeft het niet per se korter op te nemen – je kunt het ook opdelen. Microlearning breekt grote onderwerpen op in kleinere, hapklare lessen eenheden. Dit kan vooral nuttig zijn voor complexe onderwerpen. Door bijvoorbeeld een langdurige module op te splitsen in meerdere korte video’s of interactieve activiteiten, maak je het leerproces flexibeler en toegankelijker. Ook kun je microlearning toepassen door kortere opdrachten aan het einde van elke video toe te passen, in plaats van een grote opdracht aan het eind van een reeks video’s.
🛣️ 2. Creëer flexibele leerpaden
Als je veel content hebt, kan het ook zo zijn dat sommige cursisten niet overal evenveel interesse in hebben. Ontwikkel dan met je bestaande content verschillende leertrajecten binnen je cursus die cursisten kunnen volgen afhankelijk van hun interessegebieden of carrièredoelen. Dit personaliseert de leerervaring en maakt je cursus aantrekkelijker voor een breder publiek. Zo kan een cursus over digitale marketing verschillende paden bieden voor social media, SEO, of content creatie.
📈 3. Update je materialen
De meest logische stap is natuurlijk ervoor zorgen dat al je content up to date is. Zorg ervoor dat alle referenties, data en voorbeelden in je cursus actueel zijn. Maar je kunt er natuurlijk ook voor zorgen dat bestaande data op de best mogelijke manier worden weergegeven. Wellicht kun je met infographics aan de slag, of simpelweg voor een scherpere visual zorgen.
🙌 4. Voeg User Generated Content toe
Nu je cursus al even gelopen heeft en al wat cursisten deze hebben afgerond, is het een goed idee om hun praktische input toe te voegen. Denk daarbij aan case studies, maar ook voorbeelden van opdrachten waar zij aan hebben gewerkt. Zo wordt je cursus nog unieker en nog beter afgestemd op je doelgroep.
📱 5. Optimaliseer voor mobiel
Aangezien een groeiend aantal mensen hun favoriete online cursussen op mobiele apparaten volgen, is het voor jou zaak om ervoor te zorgen dat alle cursusmaterialen geoptimaliseerd zijn voor mobiele weergave. Dit omvat de aanpassing van de lay-out, tekstgrootte en interactieve elementen zodat ze op alle schermformaten goed werken.
📚 6. Verrijk je cursusmateriaal met externe bronnen
Is er een nieuw boek verschenen of een podcast gepubliceerd die interessant kan zijn voor jouw doelgroep? Voeg deze extra bronnen dan toe aan je bestaande content om het helemaal up to date te houden. Zo is je cursus extra relevant en kunnen ze op verschillende manieren met het onderwerp aan de slag.
Wanneer heb jij voor het laatst iets aan je cursus veranderd? Check deze blogs voor meer inspiratie om je cursus te verbeteren!