lead generatie cursus verkopen

In 5 stappen leads generen voor je online cursus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Elke dag komen er nieuwe online cursussen bij. Het is een markt die mateloos hard groeit, en da’s niet gek. De voordelen voor zowel instructeurs als cursisten zijn eindeloos.

Maar hoe trek jij als instructeur dan nog genoeg nieuwe, relevante cursisten aan? 

Wat je nodig hebt is een constante stroom van waardevolle leads die interesse hebben in jouw cursusonderwerp. Vervolgens heb je de taak om ze door de sales funnel heen te loodsen en ze te converteren tot cursist. Maar hoe ga je van gewoon interesse naar die ‘koop nu’-knop?

Een waardevolle cursus creëren is niet genoeg. In deze blog laten we je zien hoe je van de salesfunnel en buyer’s journey gebruik kunt maken om een strategie op te zetten. Ben jij klaar met zomaar random marketingacties uitvoeren, en wil je gericht aan de slag gaan? Let’s go!

Ga mee op de buyer’s journey

Om onderstaande stappen beter te begrijpen en om eventueel zelfs meer ideeën te genereren, is het belangrijk dat je je in je potentiële cursist verplaatst. Wat hebben ze in elke fase van hun buyers journey nodig?

  • Awareness fase: men overweegt een cursus over onderwerp X te gaan volgen of is in elk geval flink geïnteresseerd in onderwerp X. 
  • Consideration en information fase: men gaat op zoek naar aanbieders van cursussen en vergelijkt deze.
  • Conversiefase: men maakt de keuze voor een cursus. Hopelijk de jouwe!

 In het eerste stadium moet je dus vooral de aandacht van je doelgroep krijgen. Vervolgens moet je gaan informeren en overtuigen. Uiteindelijk moet er een deal op tafel komen waar ze geen nee tegen kunnen zeggen, zeker niet op basis van de content die je daarvoor al hebt gedeeld.

Leadgeneratie in 5 stappen 

1. Zorg voor organic search traffic naar je website

Laten we beginnen met contentmarketing. Een groot en belangrijk deel daarvan? Blogs. Eentje zoals deze. 

Met blogs kun je op een organische manier bezoekers naar je website trekken. Je schrijft over onderwerpen waar je doelgroep geïnteresseerd in is, zij zoeken hiernaar in Google en zo komen ze bij jou terecht.

Waar kun je dan over schrijven? De keuze is reuze. Het hoeft natuurlijk niet helemaal gericht te zijn op zoekwoorden: het gaat ook om waarde toevoegen. Ben je op zoek naar blogtitels? Type je onderwerp dan eens in in Answer The Public: dan krijg je talloze voorbeelden van waar mensen naar gezocht hebben, gerelateerd aan jouw onderwerp.

Zorg er daarnaast ook voor dat je optimaal gebruikmaakt van on-page SEO-technieken. Maatos helpt je daar een handje bij door Yoast te gebruiken. Verder kun je er zelf voor zorgen dat je genoeg relevante backlinks creëert. 

Meer weten over SEO? Check dan deze tips voor het vinden van de juiste zoekwoorden voor je cursuspagina.

2. Gebruik socialmediamarketing om traffic naar je website te lokken

Ook socialmedia-apps zijn ideaal om leads naar je cursuspagina te lokken. Zorg er dan wel voor dat mensen direct op een aantrekkelijke landingspagina terecht komen, of dat je ze nog verder verleidt met je blogs.

Op social media kun je bijvoorbeeld verhalen delen van cursisten. Testimonials zijn een geweldige manier om je cursus te promoten. 

Ook kun je via social media een community bouwen rondom je onderwerp (en uiteindelijk rondom je cursus). 

Schrijf artikelen op LinkedIn en wees actief in groepen over je onderwerp. Gebruik de juiste hashtags op Instagram. Post consequent en reageer op andermans posts en comments om je bereik te vergroten onder een relevante doelgroep.

3. Zet gerichte advertenties in

Met organische traffic kun je maar een beperkt aantal mensen bereiken. De mensen die niet actief op zoek gaan naar content, kun je alsnog bereiken, omdat platforms als Google en Facebook toch weten waar men in geïnteresseerd is.

Je kunt via Facebook, Instagram en Google Ads gerichte advertenties lanceren richting je doelgroep. Hiermee vul je je sales funnel nog meer. Enkele tips voor deze advertenties:

  • Houd het kort maar krachtig
  • Maak je ads mobile-friendly
  • Voeg duidelijke call-to-actions toe
  • Zorg voor aantrekkelijke visuals

4. Maak van websitebezoekers leads

Een bezoeker wordt een lead wanneer je zijn of haar e-mailadres verzamelt. Dit kun je doen door downloadbare content aan te bieden in ruil voor een e-mailadres, of met een nieuwsbrief.

5. Verleid tot aankoop

Houd je leads warm met waardevolle content, het liefst gesegmenteerd op basis van in welk stadium van de funnel ze zitten, of hun buyer persona. Dit kun je doen met nieuwsbrieven of door een tipje van de sluier op te lichten. Uiteindelijk kun je een concreet aanbod aanbieden op je landingspagina.

Happy selling!

Zoals je ziet is er geen one-size-fits all aanpak voor gerichte marketing. Je denkt altijd vanuit de klant en wat zij op ieder moment willen weten. Wil je meer weten over het verkopen van een cursus? Check dan al onze blogs over het groeien van je cursus!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO