4 manieren om ook online te gaan ondernemen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Als ondernemer weet je als geen ander dat zelfstandig zijn veel meer is dan je vak uitoefenen. Van administratie tot acquisitie: er is ontzettend veel te doen. Stilzitten is niks voor een zzp’er of bedrijfseigenaar – ook niet als een pandemie erom vraagt.

Temidden van alle chaos hebben veel bedrijven het een stuk rustiger. De veranderingen in mogelijkheden vragen om aanpassingsvermogen. Opereer je normaal gesproken vooral offline, dan is nu dé tijd om ook online te gaan. En wij geven je uiteraard graag een aantal ideeën.

Iedereen kan online

Er is vrijwel geen enkel vakgebied meer waar geen online content over gemaakt wordt. Nu denk je misschien: maar content – dat is toch niet online ondernemen? Het levert je inderdaad niet direct omzet op, zoals een webshop wel zou doen. 

Maar online content helpt je wel beter vindbaar worden. Je bouwt aan een merknaam en straalt autoriteit en expertise uit door te laten zien dat je de tijd neemt om anderen je vakgebied uit te leggen. Of dat nou concullega’s of klanten zijn: van goodwill en een goede reputatie word je zeker niet slechter. 

Er zijn natuurlijk ook manieren om wél direct extra geld te verdienen online. We geven je hieronder een gezonde mix van tips om mee aan de slag te gaan!

1. Geef online cursussen

Deze zag je misschien al aankomen. Maar het is dan ook een belangrijkere en steeds geliefder tool van ondernemers: online cursussen. We gaven je al eerder 3 redenen waarom online cursussen je bedrijf helpen, en die zijn nu relevanter dan ooit.

Met het maken en verkopen van een online video cursus investeer je eenmalig redelijk wat moeite (al maken we het je makkelijk) en tijd. Daarna kan hij onbeperkt verkocht worden. Juist: je bouwt er een passief inkomen mee op. 

Laat vooral je creativiteit stromen wat betreft de onderwerpen voor je cursus. Misschien wil je als kok een kijkje in de Italiaanse keuken geven, of je als marketeer focussen op een heel specifiek iets, zoals SEA. Als jij het zelf ooit hebt moeten leren, kun je ervan uitgaan dat er ook anderen op zoek zijn naar die specifieke kennis!

2. Word online coach

Wil je het exclusiever of persoonlijker aanpakken met op maat gemaakte lessen? Voeg dan coaching toe aan je dienstenpakket. Denk je dat cursussen of coaching geven er voor zorgt dat je kennis weggeeft aan potentiële concurrentie? Bekijk het eens anders:

  • Ook al bied je hetzelfde product of dezelfde dienst aan, je onderscheidt je altijd in je communicatie, doelgroep, persoonlijkheid of zelfs locatie. Zorg dus dat je branding dat uitstraalt en je duidelijke USP’s hebt die je niet zomaar in een cursus kunt overdragen.
  • Je bouwt autoriteit op wanneer je cursussen of coaching geeft. Het laat zien dat jij echt wel weet waar je mee bezig hebt. Dat kan potentiële klanten net dat laatste beetje vertrouwen geven om voor jou te kiezen.

3. Verkoop je producten online

Wellicht voor de hand liggend, maar veel bedrijven laten toch nog de kans liggen. Investeren in het bouwen van een webshop is namelijk een hele stap – en misschien niet haalbaar in deze tijd. Toch kun je met een beetje creativiteit en een smartphone al aan de slag met online verkopen.

Zo kun je via Instagram toch de producten die je normaal in je fysieke winkel verkoopt aan de man brengen. Dat werkt ook lokaal heel goed. Bied je normaal gesproken een dienst, zoals een schoonheidsspecialiste? Maak dan bijvoorbeeld van enkele producten of samples pakketjes om de beleving van de salon thuis te creëren. 

4. Scoren met content

Deze tip is bedoeld voor de lange termijn – maar daar gaan we voor, toch? Neem je online vindbaarheid en presentatie eens onder de loep. Kan je website een opknapbeurt gebruiken? Heb je social media links laten liggen? Nu is de tijd om het aan te pakken!

Ga aan de slag met bloggen en vloggen. Daarmee scoor je niet alleen hoger in zoekmachines, ze geven ook hetzelfde effect als cursussen en coaching: je profileert jezelf als autoriteit en durft je gezicht te laten zien. Dat wekt vertrouwen.

Als kers op de taart kun je ook affiliate links aan je blogs of vlogs toevoegen. Zo kun je toch nog wat extra’s verdienen en wordt je nog sneller voor je inspanningen beloond.

Inspiratie nodig?

Vind je het nog lastig om iets te bedenken waarmee je met jouw onderneming of one-man-show online kunt gaan? Ga op onderzoek uit: wat doen je concurrenten? Wat vind je op YouTube of Instagram als je op keywords en hashtags zoekt die gerelateerd zijn aan jouw vakgebied? Leer vooral ook van anderen en mix en match om jouw online onderneming te creëren!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Anton Verkooijen

Anton Verkooijen

Het is Anton zijn doel om online leren toegankelijk te maken in heel Nederland. Zowel voor (toekomstige) instructeurs als voor de cursisten. Hij is een groot aanhanger van het idee dat je je leven lang blijft leren. Zelf is Anton helemaal weg van digitale marketing en met name e-mail marketing.

Download gratis ebook

Ontdek de 10 meest gemaakte fouten bij online cursussen