Lees in deze blog alles over het maken van je eigen online cursus

Een online cursus. Veel mensen willen er een maken, maar weinig mensen zetten écht de stap om dit te doen. Vaak horen we dat mensen niet precies weten hoe ze moeten starten of wat er bij komt kijken. Daar gaat vanaf nu verandering in komen. In deze handige gids behandelen we alles wat jij moet weten over het maken van jouw eigen online cursus.

Wat is een online cursus?

Een online cursus is een lesprogramma dat digitaal gegeven wordt. Dit kan opgebouwd zijn uit video’s, opdrachten, afbeeldingen en uitleg. Een belangrijk kenmerk van een online cursus is dat de cursist en de instructeur niet op hetzelfde moment bezig hoeven te zijn. Je kunt de lessen dus vooraf opnemen en maken, en de cursist kan de les dan op een ander moment volgen. Dit is een van de belangrijkste eigenschappen, waardoor je vrijheid voor jezelf creëert.

Hoe bouw je een online cursus op?

Een online cursus bestaat uit verschillende elementen. Je kunt het een beetje zien als een boek. Er is een plot (het cursusdoel), waar je in verschillende hoofdstukken naartoe werkt. De hoofdstukken bestaan weer uit verschillende paragrafen, waarin de daadwerkelijke kennis te vinden is. Als je nog niet zeker weet op welke manier je een opzet maakt voor een online cursus, dan hebben we daar een handig werkblad voor. Het werkblad samen met extra uitleg vind je in de blog over het maken van een cursusopzet.

Dankzij handige online mogelijkheden kun je bij een online cursus verschillende materialen en bestanden gebruiken. Zo kun je gebruikmaken van video’s, teksten, afbeeldingen en toetsen. Daarnaast kun je extra downloads, zoals werkbladen, toevoegen aan de lessen.

— Wil je een stok achter de deur? In de 30-dagen-challenge begeleiden we je met het maken van een eigen cursus. Meld je gratis aan, zodat je mee kunt doen met de volgende challenge! — 

Het maken van instructievideo’s

In onze ogen zijn video’s het belangrijkste onderdeel van een online cursus. Je kunt namelijk op een efficiënte en leuke manier kennis overbrengen. Bij het maken van een instructievideo komt echter meer kijken, dan je vooraf zou denken. Het is vooral belangrijk om even de tijd te nemen en te oefenen met wat jij prettig vindt.

Een instructievideo kun je opnemen op twee manieren. Dit kan via zelfopnames of via schermopnames. Bij een zelfopname zal je zelf in beeld zijn, of kun je bijvoorbeeld bepaalde handelingen laten zien. Bij schermopnames neem je het scherm op en kun je bijvoorbeeld door software heen lopen of een presentatie opnemen. Die laatste is bij online cursussen een veelgebruikte methode. Het komt namelijk professioneel over, kost weinig tijd en je kunt extra informatie verwerken op het scherm.

Het proces voor het maken van een instructievideo kun je (normaal gesproken) op de volgende manier uitstippelen:

  1. Maken van een script voor de video.
  2. Opnemen van de video (door schermopname of zelfopname).
  3. Bewerken van de video.
  4. Uploaden en publiceren van de video.

Het maken van een instructievideo is dusdanig uitgebreid dat we daar verschillende aparte artikelen over hebben geschreven.

–> Het schrijven van een script.
–> Het maken van instructievideo’s.
–> Het verschil tussen schermopnames en zelfopnames.

Op welke manier kun je een online cursus verkopen?

Je wilt jouw online cursus natuurlijk ook gaan verkopen. Er zijn daar eigenlijk drie veelgebruikte manieren voor om dit te gaan doen. Afhankelijk van jouw voorkeur, doelgroep en kennis kun je kiezen welke van de opties voor jou interessant is.

1. Het bouwen van een eigen omgeving

Om een cursus te geven kun je een volledig eigen omgeving opbouwen. Veel wordt daar WordPress voor gebruikt als basis, met een membership plug-in. Je hebt daar de volledige controle over het maken van jouw eigen systeem. Wel vraagt dit meer kennis over de techniek en kun je niet helemaal focussen op het maken van de cursus. Als je hier externe mensen voor gaat inhuren, dan lopen de kosten hard op. Tevens zul je zelf updates moeten uitvoeren en de omgeving beveiligd houden. Veelgebruikte opties:

–> WordPress + MemberPress.
–> WordPress + ThriveThemes.
–> WordPress + Sensei.

2. Een LMS systeem via een platform

Als je wilt focussen op het maken van jouw online cursussen, maar wel een eigen omgeving wilt, dan is dit een van de beste opties. Je hebt dan minder kennis nodig over het maken van een eigen omgeving en hoeft hier geen tijd meer aan te spenderen. Er zijn meerdere kant-en-klare systemen te vinden, waarin je makkelijk en snel een eigen cursus kan onderbrengen. Vaak betaal je vervolgens een maandbedrag om gebruik te maken van de software. Het maakt het geven van een cursus stukken toegankelijker, waardoor jij je meer kunt focussen op het maken van een cursus. Veelgebruikte oplossingen:

–> Nederland: Maatos, Huddle.
–> Internationaal: Thinkific, Kajabi, Teachable.

3. Gebruikmaken van een marktplaats

Er zijn verschillende marktplaatsen actief waarop je jouw cursus kunt plaatsen en verkopen. Een groot voordeel is dat het platform vaak al een bereik heeft en dus cursisten voor jou aantrekt. Vervolgens sta je daar wel weer een deel van de inkomsten af. Een ander nadeel is dat je afhankelijk bent van de eisen van het platform. Als jouw cursus bijvoorbeeld niet aan de gestelde eisen voldoet, dan zul je opzoek moeten gaan naar iets anders. Daarnaast bouw je iets minder aan je merknaam en merk, maar leren wel weer meer mensen je cursus kennen! Veelgebruikte platformen:

–> Nederland: Soofos
–> Internationaal: Skillshare, Udemy

Hou bij je keuze voor een systeem rekening met de volgende dingen:

  • Heb je een Nederlandse doelgroep? Mensen betalen hier met iDeal! Zorg er dus voor dat je iDeal-betalingen kan ontvangen.
  • Wil je de cursussen los verkopen of op basis van een abonnement?
  • Wil je een eigen merknaam opbouwen, of vind je dat minder belangrijk?
  • Kun je het systeem koppelen aan marketingkanalen, zoals e-mailmarketing?
  • Welke mogelijkheden heb je om jouw klanten méér te verkopen, zoals bijvoorbeeld live-trainingen?
  • Wil je het op een eigen domein hebben of heb je al een bestaande omgeving?

Als je graag betalingen via iDeal wilt ontvangen en een eigen merknaam wilt opbouwen kan Maatos een goede oplossing voor je zijn. We koppelen met verschillende marketingkanalen, zoals MailChimp, ActiveCampaign, Facebook. Ook kun je ervoor kiezen om trainingen los te verkopen of via een abonnement. Je kunt Maatos (met een premium abonnement) op een volledig eigen domein zetten en hebt daarbij de volledige controle over het design. Wist je ook al dat we een unieke opstartservice hebben, waarbij we jouw Maatos omgeving volledig in jouw eigen stijl aan je opleveren? Je bent dan écht minimale tijd kwijt aan de ontwikkeling van een eigen systeem en kunt je focussen op het maken van een training!

Wat nu, waar moet je starten?

Meld je aan voor de gratis 30-dagen-challenge van Maatos! In deze 30 dagen gaan we je gratis begeleiden met het maken van jouw eigen online training. Van het maken van video’s tot het klaarzetten van jouw eigen omgeving. Je krijgt handige tips en uitleg van onze experts.

Wil je niet meedoen aan de challenge? Dan is het advies om gewoon te starten met het maken van jouw cursus. De techniek om jouw cursus te verkopen is gemakkelijk vindbaar, dus die vind je vanzelf zodra je cursus af is. Belangrijker is om dus eerst jouw cursus en video’s te gaan maken. Een aantal handige links om zelf verder te kunnen gaan met het maken van een cursus:

–> Doe mee met de 30-dagen-challenge
–> Bekijk de handige ‘Hoe maak ik een cursus?‘ cursus op Soofos.
–> Meld je aan op de Facebookgroep voor Online Instructeurs.
–> Volg de cursus over Camtasia of Premiere Pro, gegeven door een zeer ervaren online docent!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie