Een email list bouwen om je cursus te promoten

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Nee, e-mailmarketing is niet dood en begraven, da’s wel duidelijk. Maar hoe doet iedereen dat toch? Je ziet op LinkedIn talloze ondernemers, freelancers en instructeurs die enthousiast hun nieuwsbrief promoten. Heeft dat wel zin?

Ja! Want: iemand die al zo ver gaat om zijn e-mailadres achter te laten, is hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd in wat je te bieden hebt. Maar: je moet die mensen wel weten te vinden, te overtuigen, en vervolgens enthousiast te houden met elke mail die ze openen.

In dit artikel ga je leren hoe je op de eerste plaats mensen vind die zich aanmelden voor je e-mails. Ook duiken we alvast in wat tips om ze tevreden te houden nadat ze op ‘aanmelden’ hebben geklikt. Let’s go!

Waarom een e-maillijst ontzettend waardevol is

Op social media worden we overspoeld met reclames die al dan niet bizar specifiek op ons gericht zijn. De ene dag zie je dat parfum waar je het gister nog met je schoonmoeder over had, maar op andere dagen denkt AliExpress dat je wel eens interesse zou kunnen hebben in een zebrakostuum. Jammer.

Je mailbox is vaak anders. We melden ons alleen aan voor nieuwsbrieven waar we echt wat aan hebben, al is het voor een eenmalige kortingscode. En daar worden we steeds zuiniger op. De kans is dus groot dat mensen net even wat meer aandacht besteden aan wat er in hun Postvak In komt, als je maar met een goede onderwerpregel en openingszin komt – en afsluit met een woest aantrekkelijk aanbod.

E-mailmarketing voor je cursus is dus niet bedoeld om massaal nieuwe cursisten te vinden, maar is een stuk gerichter. Je focust je minder op volume, en meer op conversie.  

Waar vind je die subscribers dan?

Laten we beginnen met je eigen netwerk. Waar vind je die subscribers dan? Laten we beginnen met je eigen netwerk op de plek waar het meest voor de hand liggend is: LinkedIn.

Natuurlijk gaat het niet helpen als je uit het niets op LinkedIn post en mensen vraagt of ze je alsjeblieft willen volgen zonder dat je daar iets voor terug geeft. Maar, als je vandaag begint met elke dag een klein stukje waardevolle content te plaatsen die is gericht op het onderwerp van jouw cursus dan zullen mensen dat gaandeweg oppakken. 

Na een paar weken of misschien zelfs wel een paar dagen zien ze dat ze jouw content vaker willen zien en dan kun jij je slag slaan. 

Dat is het punt waarop je zegt: ‘’Hey jongens, jullie kunnen je ook aanmelden voor mijn eerste nieuwsbrief, daarin geef ik nog meer tips en ook andere extra’s zoals kortingen op mijn cursus of misschien wel een link naar een webinar.’’ Maar dan mooier, uiteraard. 

Dat is natuurlijk een manier om gerichte subscribers binnen te halen. Een andere manier is om vooral via Instagram en Facebook betaalde advertenties te lanceren waarin je specifiek target op mensen op basis van hun interesses, en die ads doorlinkt naar een landingspagina, waarin ze iets krijgen. 

Lees meer over ‘In 5 stappen leads generen voor je online cursus’ 

Dat wat je gaat weggeven is niet iets waar ze veel voor moeten terug doen. Ze hebben namelijk op dat moment al doorgeklikt en dat is waar je ze wil pakken zijn door bijvoorbeeld een gratis e-boek of gratis audio meditatie of een exclusieve video die niet op je social media of YouTube te vinden is.

Buyers persona: cruciaal in email marketing

Hoe vind je je nou de juiste personen? Voor je begint, is het ontzettend belangrijk dat je allereerst een buyer persona gaat opstellen. Dat is niet simpelweg je ideale klant: het moet namelijk geen compleet fictief verhaal worden, ze moeten ook daadwerkelijk bestaan. Interview dus echte mensen om erachter te komen wat voor type content zij willen ontvangen en baseer daar je contentplanning op.

Go forth and create content

De volgende stap is het daadwerkelijk creëren van content. Zorg ervoor dat je hier een plan voor hebt. Zo voorkom je dat je plotseling met lege handen staat of dat mensen beginnen te reageren dat je elke week zowat hetzelfde post. Denk minstens een maand vooruit en match je content altijd aan waar de buyers persona daadwerkelijk in geïnteresseerd is. Ohja, en zorg ervoor dat het ook echt relevant is voor je cursuspagina. 

Lees meer over ‘Contentmarketing om je cursus te promoten’

Je email funnel creëren

Tot op dit punt heb je nog niet eens je eerste email geschreven. Dat is een heel ander verhaal. 

Er is geen vast recept voor succesvolle emailfunnels. Ze kunnen van allerlei verschillende lengtes zijn. De ene funnel bestaat uit 5 mails, de ander 15: het hangt enorm van je aanbod af.

Lees er alles over in ‘Zo bouw je een salesfunnel voor je cursuslancering’

E-mailmarketing voor vervolgcursussen

E-mailmarketing is niet alleen geschikt voor het aantrekken van nieuwe cursisten. Creëer een lijst van huidige cursisten zodat wanneer je een vervolgcursus lanceert, je al snel een groot deel van je doelgroep kunt bereiken. 

Wat nou als je niet de resultaten boekt die je zou willen boeken?

Als je na een maand nog niet een grote lijst van volgers hebt, betekent niet dat het tijd is om op te geven. Het is een kwestie van continu bijsturen en analyseren, waar A/B testen enorm bij kan helpen.

Houd een oogje in het zeil en verwacht ook niet dat dit binnen een paar weken de belangrijkste bron van inkomsten voor jouw cursus gaat zijn: geef het tijd en aandacht, dan komt allemaal goed.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO