Hoe bepaal je de prijs van je online cursus?

Je hebt besloten online cursussen aan te bieden: gaaf! Je weet vast al waar je het over gaat hebben, maar misschien nog niet hoeveel je daar dan voor wil hebben. In deze blog gaan we je uitleggen hoe je de prijs van je online cursus bepaalt, zodat je niet alleen de juiste klanten aanspreekt, maar er ook wat aan verdient.

Tijd is geld!

De vraag is niet zozeer: hoeveel mag het kosten — maar vooral hoeveel móét het kosten. Je moet er namelijk wel wat uithalen, op zijn minst je investering. Ga daarom niet gelijk uit van wat je denkt dat mensen maximaal willen betalen, maar eerst hoeveel je er zelf in stopt. Ook dat telt namelijk.

Begin bij het begin: hoeveel uur en dus hoeveel geld (want, tijd is geld!) stop je er minimaal in? Welke andere kosten zijn eraan verbonden? Dat hangt natuurlijk samen met het tarief dat je voor jezelf rekent. Neem dit liever wat te ruim, zeker als je het de eerste keer doet. Voor vijf minuten aan video ben je al snel meer dan 2 uur bezig.

Lessen uitdenken en maken

Natuurlijk beschik je al over de kennis die je gaat overbrengen. Dat betekent niet dat je gewoon de camera kunt aanzetten en begint met praten. Als eerste zul je moeten nadenken over wat je precies wilt overbrengen, welke volgorde daarbij hoort en welke informatie erin hoort. Die eerste fase is het uitdenken en schrijven (en herschrijven) van het script. Voor het opnemen van vijf minuten aan cursus moet je 45 minuten aan onderzoekstijd en schrijftijd rekenen.

Opnemen, nabewerking en cursuspagina

Nadat je klaar bent met de voorbereiding, is het tijd om in de spotlight te gaan staan. Waarschijnlijk ga je je video niet in een keer goed opnemen, en wil je ook nog andere dingen toevoegen in je instructievideo, zoals tekst en opdrachten. Daarom moet je ook tijd berekenen voor het bewerken van de video. Reken voor vijf minuten aan cursus 15 minuten aan opnametijd, en voor het bewerken van vijf minuten aan video 60 minuten. Natuurlijk moet je je cursus ook online zetten en promoten. Met Maatos is dat gelukkig gemakkelijk voor je gemaakt. Wil je meer weten over hoe lang het precies duurt om een videocursus te creëren? In deze blog leggen we het stap voor stap voor je uit. Vermenigvuldig je totale tijdsinvestering met je tarief, en we hebben stap één te pakken!

Materiaal is ook geld

Niet alleen de uren, maar ook het materiaal dat je in je cursus stopt, moet je meetellen. Denk hierbij aan de camera, microfoon, een videobewerkingsprogramma en eventueel een green screen of andere extra’s. In deze blog zetten we voor je op een rijtje wat het ongeveer kost om een cursus te maken.

Meer tips nodig? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Wat ben je waard?

Met deze twee bedragen kom je uit op het bedrag dat je minimaal moet verdienen om je investering terug te verdienen. Deel dit door het aantal mensen waaraan je denkt te kunnen verkopen, en zo kom je eenvoudig op het break-even bedrag uit.

Dat is natuurlijk fijn, maar je wilt waarschijnlijk meer. Bedenk je daarom ook wat de waarde is voor de deelnemers van de cursus: als jouw break-even prijs 60 euro is, maar de deelnemers kunnen geld verdienen aan de vaardigheden die ze opdoen in jouw cursus, dan tel je dit ook mee. Kijk hier ook naar wat vergelijkbare aanbieders vragen voor hun cursussen.

Je prijs is ook afhankelijk van het onderwerp dat je doceert. Jij mag dan wel een expert zijn, maar je doelgroep weet er misschien veel minder van en ziet het als een specialisme. Jij hebt de nodige tijd en energie geïnvesteerd in het worden van een expert. Davy Greenberg tweette onderstaande tekst, die je duidelijk laat zien dat je expertise ook wat waard is:

Het is dus belangrijk om je niet alleen te laten betalen voor de uren die je daadwerkelijk hebt besteed aan het maken van de cursus. Vergeet niet dat je zelf jaren nodig hebt gehad om alle nodige kennis hiervoor te verzamelen.

Concurrentie in cursusland

Natuurlijk is het van belang om te kijken wat je concurrentie vraagt, mits je ervan uitgaat dat je evenveel waarde toevoegt. Drie cursussen die onder dezelfde noemer vallen, bijvoorbeeld Photoshop cursus, kunnen een compleet verschillend niveau hebben en dus een verschillende waarde voor de cursist. Kijk dus goed welke elementen andere cursussen aanbieden.

Eruit halen wat erin zit

Als je uiteindelijk de prijs van je volledige cursus hebt bepaald, kun je gaan nadenken over hoe je er nog meer uit kunt halen. Je kunt natuurlijk de cursus in zijn volledigheid aanbieden, maar ook opsplitsen en verschillende lessen apart aanbieden, om nog meer rendement uit je investering te halen. Zo bereik je ook mensen die alleen interesse hebben in bepaalde onderdelen van je cursus, en kun je daar wat extra’s mee verdienen.

Aan de slag!

Met Maatos ga je eenvoudig aan de slag met het online plaatsen van je online lesmateriaal. Wil je meer weten over hoe je geld kunt verdienen met online lesgeven? Lees hier verder, of probeer direct ons platform uit.

Artikel uit de categorie:

Rick de Bie

Rick de Bie

Rick is ondertussen een jaar werkzaam bij Maatos en heeft al tientallen instructeurs geholpen succesvol een cursus te publiceren! Leren over de belangrijkste onderdelen van marketing? Dan moet je bij Rick zijn. Het delen van kennis is een passie, vooral over onderwerpen waar hij diep op in kan gaan!

Op zoek naar jouw niche?

Download onze gratis resource hoe je in 5 stappen jouw niche vindt

Download gratis resource

Vind in 5 stappen jouw niche

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ga in 5 stappen dieper in op je doelgroep

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.